Peepoople AB

Peepoople vald till en av Top 10 Business ideas 2010

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 14:11 CET

Den självsanerande och biologiskt nedbrytbara Peepoo-toaletten, som utvecklats av det svenska företaget Peepoople, har blivit utvald till "Top 10 Business ideas 2010" av Springwise.com, det oberoende internationella innovationsnätverket, som en av de tio mest intressanta affärsidéerna under 2009.

– Nomineringen till "Top 10 Business ideas 2010" innebär att många människor tror på Peepoo som idé och innovationsföretag. Det är underbart att få en bekräftelse internationellt på att Peepoo är en innovativ och hållbar lösning på ett gigantiskt världsproblem. Vi har ett mycket spännande år framför oss! säger Camilla Wirseen, Project Director Peepoople.

Under 2010 kommer Peepoo-toaletten att lanseras i storskaliga pilotprojekt i Kenya och Bangladesh. Peepoople tilldelades i december 2009 7,4 miljoner av Vinnova, inom ramen för miljöinnovationer, som stöd för pilotprojekten i Kenya och i Bangladesh. I september 2010 är den första högkapacitets-produktionsanläggningen planerad att börja leverera Peepoo-påsar.

Camilla Wirseen, Project Director Peepoople,
cw@peepoople.com, 070-416 36 22

Karin Ruiz, VD Peepoople,
kr@peepoople.com, 070-645 78 04

www.springwise.com

www.peepoople.com

Om Peepoople

Peepoople adresserar ett av världens största problem - det faktum att 2,6 miljarder människor i världen saknar tillgång till en toalett. Varje år dör 1,8 miljoner människor till följd av diarrésjukdomar, varav 90 procent är barn under fem år. Slumområden världen över växer explosionsartat och idag bor över 1 miljard människor i dessa extremt tätbefolkade områden där avsaknaden av sanitetslösningar får mycket allvarliga hälso- och miljömässiga konsekvenser.

Peepooples mission är att alla människor som så önskar skall ha tillgång till en värdig och hygienisk toalett. Peepoople tar med sin innovativa och patenterade engångstoalett Peepoo ett helt nytt grepp för att lösa sanitetsproblemen i utvecklingsländerna.

Peepoo är en självsanerande engångstoalett i form av en påse som efter användning kan användas som gödsel. Den är tillverkad av biologiskt nedbrytbar plast och innehåller urea som inaktiverar patogenerna (bakterier, virus och parasiter) i fekalierna. Peepoo är en högteknologisk lågkostnadsprodukt som varken kräver initiala investeringar, tillgång till vatten eller fast infrastruktur. Peepoo konceptet är baserat på forskningsresultat från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Upphovsmannen är Anders Wilhelmson, arkitekt och professor på KTH i Stockholm. Peepoople grundades 2006 och har sin bas i Stockholm.