Stockholms Stadsteater AB

Peer Gynt, Pippi och Don Juan

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 11:32 CEST

Stockholms stadsteater fortsätter höstrepertoaren med två riktiga teaterkalas på Stora scenen. Först ut är Ibsens Peer Gynt. I titelrollen Dan Ekborg som senast gjorde succé i En midsommarnattsdröm. Regi Lars Rudolfsson, premiär 13 oktober. På Astrid Lindgrens 100-årsdag blir det girlpower när Rakel Wärmländer blir Pippi i Pippi Långstrump - världens starkaste, en sång- och dansföreställning för hela familjen. Regi och dramatisering Jonna Nordenskiöld, som skrev och regisserade musikalpjäsen Betongsocker och förortsmys 2005. Musik av Georg Riedel och Jan Johansson. Premiär 14 november.

Björn Kjellman är tillbaka efter 113 föreställningar och efterföljande Sverigeturné för Jag är min egen fru (regi Rickard Günther). Björn gör titelrollen när Rickard Günther sätter upp Don Juan i Soho. Dramatikern Patrick Marber har uppdaterat Moli*res klassiska komedi och förlagt den till ett nutida London. Pjäsen gjorde stor succé vid urpremiären på Donmare Warehouse i London förra året. Skandinavienpremiär 19 oktober på Lilla scenen.

PS: Det blir också två nypremiärer på Stora scenen. Farsen Rampfeber hade sin redan den 25 augusti och den 8 september är det dags för Linje Lusta av Tennessee Williams. Regi Göran Stangertz, på scenen bl.a. Helena Bergström.

PEER GYNT
AV HENRIK IBSEN

Peer Gynt tänker visa världen vad han går för. I folks ögon är han en drummel som skryter och skrävlar. Men ljuger han? Det vill inte hans mor Åse tro. Så betagen som hon är i sin ende son. På en bröllopsfest möter Peer Solvejg och blir blixtförälskad. Som vanligt går tillfället honom ur händerna. Berusad rymmer han istället med bruden mitt framför ögonen på brudgummen. Hur ska det gå för Peer Gynt?

Ibsens stora livsepos om drömmaren och äventyraren Peer Gynt är en av vår tids stora klassiker.

Regi och scenografi: Lars Rudolfsson

I rollerna: Dan Ekborg, Christer Fant, Lars Hansson, Sonja Hejdeman, Sofi Helleday,
Jonas Hellman-Driessen, Erik Johansson, Steve Kratz, Sanna Krepper, Lars Lind, Ann-Sofie Rase, Thomas Roos, Maria Salomaa, Eva Stenson, Claire Wikholm

Premiär 13 oktober på Stora scenen

PIPPI LÅNGSTRUMP - VÄRLDENS STARKASTE
AV ASTRID LINDGREN I DRAMATISERING AV JONNA NORDENSKIÖLD

Pippi flyttar in med häst och apa - men utan föräldrar - i ett öde hus på Tommy och Annikas gata. Äntligen händer det något! *Med häst och apa - så trevligt* säger Tommy och Annikas föräldrar. Fru Prysselius har dock fattat läget och har redan kontaktat polisen. Men så dyker Pippis pappa Efraim upp. Och Prussiluskan blir som förbytt*

En sång och dansföreställning för hela familjen dramatiserad av Jonna Nordenskiöld.
För barn från 5 år.

Regi: Jonna Nordenskiöld

I rollerna: Rakel Wärmländer, Polly Kisch, Shebly Niavarani, Kajsa Reingardt, Lindy Larsson, Nina Åkerlund, Christian Hillborg, Malin Arvidsson, Peder Falk, Pontus Eklund

Premiär 14 november på Stora scenen

DON JUAN I SOHO
EFTER MOLIÉRE AV PATRICK MARBER

*Marbers kärnfulla, färgstarka, gatusmarta dialog är suveränt skriven...* Sunday Times

*...Humorn och de intelligent välformulerade glåporden är grymt välfunna...* Evening Standard

I två veckor har DJ och Elvira varit gifta, i går kom de tillbaka från smekmånaden och för 24 timmar sen gick DJ ut för att köpa cigaretter. Tjugofyra timmar! Vart tog han vägen? Elvira är utom sig av oro. Det behöver hon inte vara. DJ har tillbringat natten med en supermodell från Kroatien. Än sen? Stan, DJs följeslagare och alltiallo, får nöjet att berätta för Elvira hur det ligger till. Samt att sortera in supermodellen under kategori C i registret. DJ är redo för nästa erövring. A true poet of the flesh.

Dramatikern Patrick Marber (född 1964) Oscarbelönades för manuset till filmen Closer, som ursprungligen skrevs för teaterscenen. Han skrev även filmmanuset till The Queen. Don Juan i Soho är Moliéres klassiska komedi uppdaterad till /ett nutida London/ en nutida storstad/. Den hade sin urpremiär 2006 på Donmare Warehouse i London.

Regi: Rickard Günther
I rollerna: Björn Kjellman, Peter Gardiner, Tomas Bolme, Rolf Lydahl, Bashkim Neziraj, Maria Sundbom, Marall Nasiri, Ingrid Meling Enoksen

Skandinavienpremiär 19 oktober på Lilla scenen

RAMPFEBER
AV MICHAEL FRAYN

"...en intelligent ihopskruvad fars som DN:s Ingegärd Waaranperä har mycket roligt åt."/DN

Det är dagen före premiären av *I bara mässingen* och regissören kämpar trots kort repetitionsperiod och motstridiga viljor med att få ihop en föreställning som snart ska ut på turné. Men livet bakom kulisserna hotar hela tiden att ta över. Stora känsloutbrott, svikna löften, missade entréer, nervsammanbrott och total hängivelse.

Rampfeber är en kärleksfull hyllning till teatern. Stor farskonst som räknas bland de allra främsta. Pjäsen belönades med både Evening Standards pris och Olivier Award för bästa komedi när den först sattes upp, och spelades i West End i nästan fem år.

Översättning och regi: Johan Huldt
I rollerna: Pia Johansson, Tomas Bolme, Iwa Boman, Ulf Eklund, Peder Falk, Richard Forsgren, Lars Lind, Marie Richardson, Maria Salomaa

Nypremiär 25 augusti på Stora scenen

LINJE LUSTA
AV TENNESSEE WILLIAMS

"Helena Bergström gör sitt livs roll i Linje Lusta på Stockholms stadsteater." /Exp

Stella och Stanley bor i en trång tvårummare. Stanley är en pokerspelande kvinnokarl och suput men Stella är kär, gravid och överseende. Från ingenstans kommer Stellas syster Blanche på besök. I hennes kritiska ögon finner Stanley verkligen ingen nåd. Stanley själv avskyr Blanche men är samtidigt attraherad av henne*

Linje Lusta är en av 1900-talets stora klassiker om åtrå, hat, självbedrägeri och lögn.

Regi: Göran Stangertz

I rollerna: Helena Bergström, Francisco Sobrado, Elisabet Carlsson, Samuel Fröler, Lena Nilsson, Joakim Gräns, Richard Sseruwagi, Lars Bringås, Ola Lindegren, Lilian Johansson

Nypremiär 8 september på Stora scenen

Pressbilder på www.stadsteatern.stockholm.se/press/bilder.asp?pinnr=00000442