Folkpartiet

Pehrson (fp) med anledning av rattfylleri-domen i Umeå: Straffet för rattfylleri måste skärpas!

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2004 13:23 CEST

Johan Pehrson (fp)
Ordf. Justitieutskottet
08 - 786 46 34 / 070 - 343 96 14

Anna Prucha
Assistent (fp)
08 - 786 46 31 / 073 - 514 23 90

- Straffpåföljden för rattfylleri- och drogfylleribrott måste skärpas. Den som sätter sig i en bil berusad är så nära uppsåt till mord man kan komma. Därför ska en person som kör rattfull kunna dömas till dråp.

Det säger Johan Pehrson (fp), ordförande i justitieutskottet, med anledning av de tre män som denna vecka i Västerbotten dömts för att rattfulla eller drogpåverkade ha kört ihjäl människor.

- I Sverige dör 150 människor årligen av rattfulla trafikanter. Det är obegripligt att regeringen inte vidtar självklara åtgärder för att motverka dessa brott. Insatser gentemot de som begår rattfylleribrott behöver inte utredas, som regeringen gör, de behöver skärpas. Tills så sker kommer offer för dessa brott att fortsätta skördas.

- För att stävja rattfylleriet ska bredare försök med alkolås införas. Elektroniskt körkort bör snart kunna vara möjligt att införa som standard. Ungefär hälften av dem som döms för grovt rattfylleri saknar nämligen körkort och begår samtidigt brottet olovlig körning.

- Möjligheterna att beslagta bilen, eller brottsverktyget rättare sagt, måste öka. Trafikövervakningen, som minskat på senare år, måste öka. Ingen skall känna sig säker på att kunna köra hel- eller halvberusad för att det inte finns poliser i tjänst, säger Johan Pehrson (fp).

______________________________________________________

Bild på Johan Pehrson för fri publicering finns här: http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ledamot/JohanPehrson.htm