Folkpartiet

Pehrson (fp): Skärp tobakslagen

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 10:27 CET

- Idag kan tobakshandlare sälja cigaretter till minderåriga utan att riskera att bli av med rätten till försäljning av tobak. Det är inte rimligt. Regeringen måste snarast förändra tobakslagen så att personer som förser barn med tobak förbjuds att fortsätta att sälja desamma.

Det säger Johan Pehrson (fp), gruppledare i riksdagen och ledamot i socialutskottet, i samband med WHO:s tobaksfria vecka.

- Vi vet att rökning innebär stora kostnader både för individen och för samhället, inte minst i mänskliga termer, men även ekonomiskt. Vi måste ta tag i problemets rot d v s att människor börjar röka. Det handlar om att fokusera på de unga och strypa tillgången och tillgängligheten till tobak. Att handlare ska kunna förbjudas att sälja tobak om de inte följer lagen är ett sätt att minska tillgången.

- Jag förutsätter att folkhälsominister Maria Larsson nu ger klara och raka besked om en förändring av tobakslagen. Det handlar om vad som är bäst för våra unga. Möjligheten att fråntas rätten till försäljning finns när det gäller alkohol och borde rimligtvis även gälla tobak.

________________________________________________

Anna Prucha, Presskontakt, 0708-54 90 66
________________________________________________

Johan Pehrsons hemsida med pressbilder: