Folkpartiet

Pehrson (fp): Sverige står starkt i finanskrisen

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 11:13 CEST

Finansinspektionen och Riksbanken har informerat finansutskottet om det finansiella läget. Johan Pehrson (fp), ekonomisk talesman, kommenterar utfrågningen så här:

- Det råder stor oro på de internationella finansmarknaderna. En bidragande orsak är ovissheten om krisens slutliga omfattning och spridning. Det finns dock ordentliga styrkefaktorer i Sverige.

- Sverige är väl rustat genom ordentliga överskott i de offentliga finanserna. En del av överskottet används i kommande budget till att genomföra långsiktigt viktiga reformer som också håller uppe efterfrågan i ekonomin. Om det skulle krävas har staten utrymme för ytterligare insatser.

- Samarbetet mellan centralbankerna syftar till att upprätthålla likviditeten och möjligheterna för finansmarknaderna att kunna fungera normalt. Den samlade styrkan i världens centralbanker är stor. Finansinspektionen konstaterar också att de svenska bankerna står väl rustade att möta svårigheterna.

Anna Prucha
Pressekreterare (fp)

Johan Pehrsons hemsida med pressbilder: