Folkpartiet

Pehrson: Har rikspolisstyrelsen hört talas om inbrott?

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2004 15:39 CEST

- Enligt rikspolisstyrelsens överdirektör Ann-Marie Begler är inte sommarstängda polisstationer och sämre öppettider något problem. Hon menar att många orter ändå är avfolkade på sommaren och att få människor besöker närpolisstationerna. Man kan ju undra om överdirektören någonsin har hört talas om inbrott?

Det säger Johan Pehrson (fp), ordförande i justitieutskottet, i en kommentar till att polisstationerna töms på poliser under sommarmånaderna.

- Just därför att många åker bort passar andra på att begå brott. Inte minst bostads-inbrotten ökar kraftigt på sommaren. I Stockholmsområdet ökade inbrotten med 60% under årets första fem månader. I hela Sverige ökade de med 12%. Att då samtidigt stänga polisstationer är en märklig syn på problemet. Konsekvensen blir ju att utredningar av dessa brott påbörjas långt senare - möjligen först efter semestern.

- Vem som ska hjälpa de människor som faktiskt är kvar på orten om de rånas, hotas eller misshandlas verkar inte heller oroa varken rikspolisstyrelsen eller justitieministern.
Thomas Bodström berömmer sig ständigt av att det tillkommer fler och fler poliser. I sin iver glömmer han dock att berätta om alla de ca 850 sjukskrivna poliser som inte kan arbeta och alla de som går i pension samtidigt som nya poliser anställs. Situationen är fortfarande oacceptabel - framför allt för de människor som i sommar drabbas av brott, säger Johan Pehrson (fp).

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna 2004-07-02

Johan Pehrson