OLIKA förlag AB

Pekbok som räddar naturen? Ny bok från Tesslas skapare!

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 17:24 CET

Med alla sinnen i naturen!

Åsa Mendel-Hartvig som bland annat står bakom populära Tesslas mamma vill inte!, Tesslas pappa vill inte! och serien om Konrad inleder ny en ny linje böcker med det lilla barnets möte med naturen i fokus. Först ut är Titta skogen, som hon skapat med illustratören Maija Hurme. En underbar pekbok som får oss att längta efter vår!

"Idén till pekböckerna kom när jag läste en artikel med rubriken ’Utrotningshotat – barnet i naturen’. Den inspirerade mig till att skriva om små barns möte med och upplevelser av naturen. Jag tror att det är viktigt att få en känsla för naturen, för att vi ska bry oss om den och vilja bevara den. Små barn tycker ofta att naturen är helt fantastiskt spännande, om de bara kommer ut i den", säger Åsa Mendel-Hartvig.

Fyra böcker, fyra barn, fyra årstider!

I den första boken möter vi ett barn som är i skogen med sin pappa, precis som i de följande böckerna använder barnet alla sina sinnen och tittar, känner, smakar och lyssnar.

Inför sommaren kommer Titta havet, där barnet är med sitt storasyskon och mammor på stranden. Till hösten kan vi se fram mot Titta parken och till vintern Titta natten.

En av vårens 10 bästa barnböcker, enligt ETC!

Maija Hurme är en prisad illustratör, bosatt i Helsingfors. Titta skogen är Maija Hurmes första bok på OLIKA och det första samarbetet med Åsa.
"För att få inspiration till boken kollade jag och min bebis in skogen tillsammans för att försöka känna av stämningen. Och så smakade vi på kottar! Naturen finns oftast rätt så nära, även för den som bor i en stad. Men vi behöver påminnas om att gå utanför betongen."
Titel: Titta skogen
ISBN: 978-91-88347-41-1
Antal sidor: 32
Storlek: 155 x 155
Papper: FSC-märkt
Författare: Åsa Mendel-Hartvig
Illustrationer: Maija Hurme
Form: Emili Svensson
Utkommer: 2017 02 08

"Med små medel och varm känsla förmedlar författaren Åsa Mendel-Hartvig och illustratören Maija Hurme kunskap och engagemang. Text och bild bildar en tilltalande naivistisk enhet som barnet lätt knyter an till - ett alldeles ypperligt möte!” tyckte BTJ om Titta skogen.

OLIKAs plusfaktorer:

+ Barn i naturen!

+ Fokus på våra sinnen!

+ Fler familjeformer - i denna: pappa&barn!

+ Fler hudtoner än ljusa - en samtida mångfald!

Frågor?
Hör då av er till oss på info@olika.nu
Undrar du hur du kan köpa våra böcker?
Utöver vår webshop finns alla våra böcker (dock inte handledningarna) på alla nätbutiker, samt i många butiker runt om i landet!
OLIKA AB
förlag - produktion - utbildning

ut med stereotyper - in med möjligheter

OLIKA förlag - böcker ut & in