Svensk Form

Pelargon, Mormors guld och Fikaställe är vinnarna i McDonald’s kaffedesigntävling

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 16:52 CEST

Tre lyckliga vinnare är nu utsedda i Svenska McDonald’s stora kaffedesigntävling. De vinnande motiven kommer att pryda 2.5 miljoner kaffebägare i sommar. Den namnkunniga juryn har haft ett tufft jobb att välja bland de 6907 förslagen, men fick hjälp av svenska folket. Tävlingen arrangeras av McDonald’s och Svensk Form i samarbete med Gustavsberg.

I början av året utlystes en designtävling där deltagarna fick lämna in sina egna bidrag till sommarens motiv på McDonald’s kaffebägare. Intresset bland landets form- och designintresserade har varit mycket stort – 120 000 personer besökte kampanjsajten och McDonald’s fick in hela 6 907 bidrag till tävlingen, bland dessa har svenska folket utsett 18 finalister. Tävlingens jury, bestående av erfarna och framstående branschföreträdare har också utsett ett ”wild card”, och bland de 19 finalisterna korades de tre vinnarna.

Tävlingens vinnande motiv är Pelargon designad av Anna Broström från Stockholm, Mormors guld designad av Elisabeth Månsson från Malmö och Fikaställe designad av Dan Berglund från Skulltuna. De tre vinnarna får sina motiv tryckta på sommarens kaffebägare samt ett stipendium på 20 000 kronor vardera. Dessutom får Anna Broström sitt mönster Pelargon som motiv på en kollektion av porslins-koppar tillverkade av Gustavsberg.

- Det var naturligtvis svårt att välja bland nästan 7 000 digitalt formgivna tävlingsbidrag. När det slutliga urvalet hade gjorts kunde juryn dock konstatera att de helt omedvetet hade fastnat för bidrag där man tydligt kände handens avtryck, säger Ewa Kumlin, VD Svensk Form och ordförande i juryn.

- Våra kaffebägare med Stig Lindbergs mönster från Gustavsberg blev mycket uppskattade och därför kändes det naturligt att ta det hela ett steg till. Att så många designers och formintresserade skulle delta blev förstås en glad överraskning. Det är väldigt stimulerande att samarbeta med unga designers och kunna erbjuda ett forum för svensk form, säger Staffan Ekstam, marknadschef, Svenska McDonald’s.

Kontakt med vinnarna?

Anna Broström (Pelargon), formgivare, mobil: 073-963 85 32

Elisabeth Månsson (Mormors guld), illustratör, grafisk formgivare, tfn: 040-237 918

Dan Berglund (Fikaställe), studerar reklam på Beckmans Designhögskola, mobil: 0704-97 58 45

För mer information:

Staffan Ekstam, marknadschef, Svenska McDonald’s, tel 08-740 85 13, mobil

Ewa Kumlin, VD Svensk Form och ordförande i juryn, mobil 073-663 66 76

Ottoboni Group, idégivare, tfn: 08-641 12 90

Högupplösta bilder på vinnarkopparna och på alla kopparna som kom med i finalen finns på www.mcdonalds.se under Pressrum. Från kl 12.30 finns även bilder på vinnarna.