PelletsFörbundet

Pelletsindustrins Riksförbund återföds som PelletsFörbundet

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 07:30 CEST

Pelletsaktörernas branschorganisation, Pelletsindustrins Riksförbund (PiR), byter namn till PelletsFörbundet. Namnbytet och den nya grafiska formen signalerar starten för en bredare, tydligare och ännu mer driven organisation.

– Vi har arbetat i över ett år med att vässa vårt erbjudande och vår roll på marknaden. Det är givetvis en ständigt pågående process men med vårt nya utseende vill vi tydliggöra vår utveckling även visuellt. Våren och hösten 2012 vigs åt att fortsätta arbetet med de många spännande förbättringsprojekt som just nu pågår i branschen och inom vårt förbund. Höstens lansering av vår skandinaviska kvalitetscerfiering – PF-märket – är ett av dessa, säger Hampus Mörner, PelletsFörbundet.

PelletsFörbundet  ( tidigare Pelletsindustrins Riksförbund, PiR) bildades 1998 och har idag 14 medlemmar över hela landet. 2011 svarde medlemmarna för ca 80 procent av utlevererade pelletsvolymer till Sverigemarknaden. PF arbetar tillsammans med medlemsföretagen med branschgemensamma frågor såsom:

• Administration av branschststistik
  • Information till allmänhet och beslutsfattare
  • Forskning och utveckling
  • Internationellt samarbete