Socialdemokraterna i Uppsala

Pelling (S): Inte förvånande att Ahlstedt (M) hoppar av beslut om IT-upphandling

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 13:22 CEST

Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt (M) kommer inte att delta i det fortsatta beslutsfattandet gällande upphandlingen av kommunens IT-verksamhet. Anledningen är att han är tjänstledig från IT-företaget CGI som har stora chanser att vinna upphandlingen. Redan i mars uppmanade Socialdemokraterna Fredrik Ahlstedt (M) att stoppa upphandlingen med anledning av pågående granskningar av hans dubbla stolar.

–  Det är inte förvånande att Fredrik Ahlstedt (M) hoppar av beslutsfattandet i IT-upphandlingen. Däremot är det förvånande att det har tagit så här lång tid för honom att inse hur allvarliga frågetecken det har funnits kring hans dubbla stolar. Det har varit skadligt både för kommunens anseende men också för Ahlstedts (M) eget anseende som kommunstyrelsens ordförande, säger Erik Pelling, kommunalråd (S).

–  Vi välkomnar att en upphandling av den här storleken nu kan kretsa mindre kring Ahlstedt (M) som person. Samtidigt borde kommunen invänta både JO:s utredning och kommunrevisionens granskning innan någon upphandling genomförs, avslutar Erik Pelling, kommunalråd (S).

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79

Rasmus Lenefors, politisk sekreterare (S)
Mobil 076-798 31 16