Pendlarinfo

Pendlarinfo lanserar SMS-tjänst för tågpendlare i Mälardalen

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2010 15:30 CET

Kritiken rörande vinterns störningar inom tågtrafiken har varit högljudd och intensiv. Det har gått så långt att regeringen haft sittningar med SJ och Banverkets högsta ledning för att informera sig om läget. Resenärer har fått utstå stora förseningar och tvingats omplanera med mycket kort varsel pga bristfällig information. Antalet arbetspendlare i Mälardalen som drabbats kan troligen räknas i tiotusental och kostnaderna för samhället och arbetsgivarna är säkert betydande.

För att mildra effekterna av förseningar och driftstörningar lanseras därför SMS-tjänsten Pendlarinfo. Syftet med tjänsten är den så snabbt som möjligt ska informera resenären om störningar på de avgångar man normalt sett åker med. På så sätt ges möjlighet till omplanering; kanske kan man arbeta hemifrån eller sitta kvar en stund på arbetet på eftermiddagen istället för att man först på perrongen ska mötas av en informationstavla eller högtalarröst som informerar om förseningar.

Kontakta gärna
Hans Berg, Pendlarinfo.se
hans.berg@tickstar.com
Tel 0739-887 881
twitter.com/pendlarinfo

Pendlarinfo är arbetsnamnet på ett projekt hos IT-företaget Tickstar som arbetar med nyttiga IT-tjänster.