Fältbiologerna

Pengablinda demonstranter tog klimatförhandlingarna till Östercentrum

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2012 15:11 CET

Mitt i Visbys julrusch genomfördes idag en aktion för klimatet. Aktionen skedde samtidigt i tre olika städer för att uppmärksamma klimatmötet som pågår i Qatar. Med sedelbindlar för ögonen vandrade vi bland affärer och shoppande gotlänningar. Lika förblindade av pengar som världsledarna är idag. Vi kräver att Sverige tar klimatansvar och agerar för en kraftfull fortsättning på kyotoprotokollet.

Bilder från aktionen går att hitta här. Använd dem gärna men ange alltid fotografens namn.

Klockan 13.00 idag samlades utklädda demonstranter i Visby för att göra en aktion för en kraftfull klimatpolitik. Det är en protest mot de kortsiktiga ekonomiska intressen som idag får styra i de globala klimatförhandlingarna. Med sedelbindlar för ögonen eller pengabeklädda glasögon äntrade vi julruschens Östercentrum. Vi ville vara lika “pengablinda” som världens makthavare som  ser till tillväxt och vinst framför en hållbar framtid för kommande generationer.

- Sverige tar inte sitt klimatansvar på tillräckligt stort allvar idag. I år löper Kyoto-protokollet ut så det är hemskt viktigt att vår delegation tar ett stort kliv framåt under de kommande två veckorna, och bidrar till att ta fram ett riktigt ambitiöst avtal säger Caroline Jonsson, Fältbiolog på plats på klimatförhandlingarna i Qatar.

- Miljöminister Lena Ek och regeringen måste ta sitt ansvar och gå före i förhandlingarna säger Alva Snis Sigtryggsson, Gotlands fältbiologer och arrangör i Visby. Situationen idag är mer akut än någonsin. Fältbiologerna kräver nollutsläpp innan år 2030.

- Nu har vi kommit till COP18 och fortfarande är klimatkrisen ett alarmerande faktum, att göra samma sak år efter år och tro att något nytt ska hända är bara befängt säger Orvar Lorimer Olsson, Gotlands Fältbiologer.

Kampanjen Sandlådefasoner har drivits på nätet inför aktionerna. Där har man kunnat lägga upp bilder på sig själv förblindad av pengar. Här går att hitta mer information om den: www.sandladefasoner.wordpress.com.

De senaste klimattoppmötena har präglats av diskussioner på sandlådenivå. Ingen vill ta första steget om inte någon annan gör det först, vilket leder till dödläge för förhandlingarna. Vi uppmanar våra politiska representanter att resa sig upp, borsta sanden från byxbenen och öppna ögonen för allvaret i situationen!

Kontakt:
Caroline Jonsson, +46736331953
Fältbiolog på plats på klimatförhandlingarna i Qatar

Alva Snis Sigtryggsson, 076-0535242
Gotlands Fältbiologer, arrangör i Visby

faltbiologerna.se

twitter.com/faltbiologerna

facebook.com/faltbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.