Hotel Selma Lagerlöf AB

Pengarna eller Livet är vad som gäller på Quality Hotel Selma Lagerlöf!

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 17:04 CEST

På Quality Hotel Selma Lagerlöf vägrar man gå med i lågkonjunkturen, och fortsätter sina offensiva satsningar. Efter nöjesarrangemang, nya konferenskoncept och vårens samarbete med Västanå Teater, spänner man nu bågen än högre inför hösten och tar ännu en steg i berättartraditionens riktning. Under oktober-november 2009 sätter man upp farsen "Pengarna eller Livet", och ser fram emot ett skrattfylld höst.

• - Farsens namn säger väl nästan allt, säger Mattias Nord, VD på Quality Hotel Selma Lagerlöf. Visst är det nervkittlande med en så stor satsning när man ser alla mörka och illavarslande rubriker, men vi är helt övertygade om att det här är rätt satsning och har redan fått bra gensvar från olika håll. Jag såg farsen för en tid sedan, och jag skrattade så tårarna rann, och vi tror att det är just lite extra glädje som folk behöver när det mörknar ute.

Farsen är skriven av den brittiska humormästaren Ray Cooney som haft mångåriga succéer på West End i London. I Sverige känner vi honom bl.a. genom "Hotelliggaren" och "Kuta och Kör". Tidigare har "Pengarna eller Livet" spelats på Maximteatern i Stockholm under 1998, då med bl.a. Brasse Brännström och Sissela Kyle i huvudrollerna. Nu är det alltså dags att bjuda Värmland och Sunnepubliken på denna pjäs:

• - Vi siktar självklart på att få hit Sunneborna och värmlänningar, men tror även att det går att locka gäster från hela landet. Berättartraditionen är stark i Sunne, och det tror vi är en framgångsfaktor, säger Mattias Nord. Tusentals personer kommer varje sommar för att se främst Västanå teater, men även bygdespel och andra uppsättningar. Genom den här satsningen kan vi stärka vår position som besöksmål och bidra till att locka gäster till Sunne.

Pengarna eller Livet är en skrattresa med miljoner i väskan. Två dokumentportföljer byter ägare varav den ena innehåller en svindlande summa pengar. Här påbörjas planerna att lämna vardagen till fördel för ett liv i sus och dus, men det är fler som vill lägga vantarna på slantarna. Allt skruvas hårt kring miljonerna i portföljen, nya identiteter och galna infall avlöser varandra. Producent för pjäsen är Anna Norberg, och hon kände direkt att det var något speciellt med den:

• - Ja, tajmingen och tempot är perfekt, säger Anna Norberg, producent. Tillsammans med den ensemble vi är på väg att samla ihop, så blir det här riktigt, riktigt roligt.

Anna Norberg har vi tidigare sett som den kvinnliga huvudrollen i filmen Hälsoresan av Lasse Åberg, samt i filmer som Dancer in the Dark av Lars von Trier samt Stjärnsystrar. I tv har hon medverkat ibland annat Snoken, Anna Holt och julkalendrarna Pelle Svanslös och Julens hjältar. Anna har en bred repertoar, och till hösten är det alltså Sunne som gäller:

• - Vi är otroligt glada över samarbetet med Mattias Nord och Quality Hotel Selma Lagerlöf, säger Anna Norberg. Det sa klick direkt och jag är övertygad om att det kommer att bli succé. Jag gillar Värmland och det ska bli jätteroligt att få producera underhållning här. Alla jag mött har varit så varma och visat att det är helt rätt ställe för vår underhållning. Jag hoppas alla hittar till Sunne i höst!

Fakta om hotellet:

Quality Hotel Selma Lagerlöf har en konferenskapacitet för 400 personer i den största lokalen, 156 ljusa och trevliga rum, varav 10 unikt inredda sviter med inspiration av personligheter som t ex Winston Churchill och Karen Blixten. Hotellet har ritats och byggts för konferensgästens bästa och för att vara en effektiv och fungerande arbetsmiljö. Konferenslokalerna ligger skilda från hotellets övriga verksamhet för att ge lugn och ro.

Quality Hotel Selma Lagerlöf ingår i Choice Hotels Scandinavia som är en av Nordens ledande hotellkedjor - mer än 150 hotell på över 100 destinationer. Kedjan är en del av Choice Hotels International som har mer än 5 000 hotell i över 42 länder

För mer information, kontakta:

Mattias Nord, VD Quality Hotel Selma Lagerlöf, tfn 070-6703223

Anna Norberg, Producent, tfn 0708-920224