Penny AB

Penny förstärker styrelsen

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2016 17:02 CET

När det fysiska avståndet ökar i företagarens värld, ökar även behovet av smarta och effektiva lösningar. Västeråsbaserade Penny AB har de senaste åren sett ett starkt ökat intresse på den internationella marknaden för sina innovativa glasögon anpassade till den interaktiva världen.

Tekniken kallas förstärkt verklighet, Augmented Reality och bygger på möjligheten att lägga en datorgenererad miljö ovanpå den verkliga bild vi ser. Pokemon GO har gjort tekniken allmänt känd och på professionell nivå ser man stora möjligheter, för att leda reparatörer på andra sidan jorden eller som en virtuell handbok.

Företaget Penny, som själva sköter utveckling, tillverkning och försäljning av sina glasögon, sysselsätter idag fyra personer och ytterligare ett tiotal personer i ett noga utvalt partnernätverk. Senaste tillskottet i styrelsen är Christer Gerdtman, en lokal entreprenör som byggt upp ett framgångsrikt elektronikföretag, Motion Control AB, med i dag 30-talet anställda.

– Jag kommer att bidra med min erfarenhet och kompetens inom entreprenörskap, elektronik och utvecklingsprocesser, något som särskilt intresserar mig, säger Christer.

– Allt detta är viktigt för att Penny ska lyckas i sin fortsatta utveckling med målet att bli ett internationellt företag i toppklass, något man har alla förutsättningar för att klara.

Intresset för Pennys glasögon är mycket stort, främst inom industritillämpningar, försvar och räddningstjänst. Order och förfrågningar kommer in från hela världen, främst Sverige, Tyskland, Frankrike, Japan, USA, och Singapore, och i dagsläget för man samtal med ett 70-tal företag och organisationer.

Vi betraktas som ett av de tongivande företagen i världen inom området, och erbjuder också konsult- och designtjänster för integreringen av vår teknologi hos våra kunder inom förstärkt verklighet säger Erik Lundström, innovatör, entreprenör och VD för Penny.

– Nu är det dags att ta nästa stora utmaning; att leverera enligt kundernas förväntningar, avseende såväl pris och kvalitet som leveranstider. I vår tidigare pilottillverkning utfördes stora delar av montaget för hand i en begränsad skala.

Målet för Penny är nu är att förstärka och förbättra den egna produktionen. För att lyckas med det behövs elektroniken i Pennys produkter i viss mån anpassas för en mer reguljär serietillverkning.

– Vi genomför en rad förberedelser samtidigt som vi arbetar med en kapitalanskaffning för att kunna genomföra det vi önskar och givetvis uppfylla det kunderna efterfrågar, säger Erik.

– Givetvis har Penny en alltid en pågående vidareutveckling av elektroniken för framtida versioner av våra glasögon och tittar man på helhetsperspektivet tror vi att Christer har mycket att tillföra avslutar Erik.

För mer information om Christer Gerdtman och Motion Control skicka e-post till

info@motioncontol.se eller kontakta företaget på telefon: 021-44 85 000

Mer information om Penny och företagets produkter hittar du i Pennys nyhetsrum påwebben, genom att skicka e-post till elizabeth.perry@penny.se eller kontakta företaget på telefon: 021 – 80 00 40.

Penny AB

Det Västeråsbaserade företaget Penny har tio års erfarenhet av utveckling av egna patenterade teknologier kring optik, elektronik och sensorteknik och är idag en av världens ledande företag inom utveckling och tillverkning av Augmented Reality Glasögon.

Företaget tillverkar och säljer idag sina glasögon C Wear Interactive Glasses till kunder huvudsakligen i Europa.

Som pionjärer inom forskning och utveckling av nya avancerade teknologier för Augmented Reality glasögon har Penny kunnat bygga upp en unik kompetens för teknologier som idag tillhör de mest avancerade optiska lösningarna där grafik och verklighet blandas tillsammans med att den upplevda bilden täcker hela 25 x 40 grader av ögats totala synfält.

Förutom den avancerade tekniken i optiken har Penny även en mogen teknik för att helt tyst styra det grafiska användargränssnittet utan att behöva använda händerna.