Västerås Science Park AB

Penny utvald i en nationell plattform för internationell kommunikation av innovationer från Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 20:00 CET

Plattformen som nu tas fram kommer att innehålla traditionella svenska innovationer som förändrat och förbättrat världen såsom pacemakern, Tetra Pak och kullagret tillsammans med de mer samtida  som Skype och Spotify. I uppdraget ingår också att samverka med andra aktörer och projektgruppen har haft en rad kontakter med olika delar av innovationssystemet i Sverige.

"Att Penny får en förfrågan som denna känns näst intill overkligt, att vi med våra Augmented Reality glasögon nått till en sådan teknikhöjd att vi anses vara en fördelaktig reklambärare för Sverige och Svensk Innovation var aldrig något vi hade kunnat tänka oss när vi inledde vårt arbete för över tio år sedan", säger Pennys grundare och tekniske chef Erik Lundström.

Företaget Penny med den egna internationellt patenterade produkten C Wear Interactive Glasses kommer att vara en del av plattformens första viktiga fas av det som anses vara en långsiktig
internationell satsning för att marknadsföra Sverige som innovationsland.

"Om Penny kan vara med och visa bredden av den svenska kreativiteten gällande innovationer och vara med som en stödjande faktor för det svenska innovationssystemet så är det ett bra sätt för oss på Penny att ge tillbaka av vad vi har kunnat få tillgång till från systemet i sig självt via institutioner, forskningsmiljöer och finansieringsmöjligheter", avslutar Erik Lundström med.

Penny AB är ett av världens ledande företag inom utveckling av Augmented Reality glasögon.

Pennys produkt är internationellt patenterad och både företaget och produkten har prisats många gånger om både nationellt och internationellt. Pennys glasögon använder en teknik som gör det möjligt att få skärmbilden från t ex en mobiltelefon projicerad i luften framför den som använder
produkten, och den upplevs då av användaren som cirka 70 tum. Grafiken blandas med verkligheten vilket ger användare av produkten unika möjligheter.

Produkten C Wear Interactive Glasses har en av marknadens högsta upplösning på den inbyggda displayen och den bildvinkel som bilden upplevs i är även den en av världens främsta (hela
47 grader Field of View) något som attraherar både kunder och intressenter världen över.

Penny strävar efter att öppna upp framtidens användande av  mobilteknologi där en mobiltelefon kanske inte alls ser ut som den gör  idag. Om man istället har den på huvudet med hela världen som bildskärm  öppnas helt nya möjligheter.

Penny är baserat i Västerås och är medlemmar i Västerås Science Park.

Västerås Science Park är en av Sveriges största teknikparker vars huvudsyfte är att underlätta, stimulera och öka företagande i Västmanland. Besök vår verksamhet på http://www.vasterassciencepark.se