Penny AB

Penny utvald som 1 av världens 100 mest framgångsrika globala innovationsföretag enligt Money Today Media

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2014 03:34 CET

I veckan kunde Penny ta emot beskedet om listan direkt från Money Today Media. De 100 företagen valdes ut av tjugo journalister som skannat företag i bland annat USA, Tyskland, Nederländerna, Sverige och Japan. Kriterierna för urvalet: att hitta företag som har en konstant innovations- och tillväxtstrategi och som historiskt arbetat med innovation.

Näst intill alla de 100 utvalda företagen har enligt Money Today en egen specifik innovationsstrategi för att lyckas utmana de stora globala företagen.

Det huvudsakliga målet med denna lista var för Money Today att identifiera företag med långsiktiga innovationsstrategier och egna framstående specifika metodologier för sitt innovationsarbete.

Money Todays ordförande skriver följande: “The highlight of this year’s project is to identify innovative strategies of these companies and introduce distinguished company-type specific methodologies, such as large companies, middle-standing and SMEs and venture companies.
Innovation we witnessed at these companies was not a one-hit-wonder, but permanent and sustainable phenomena. Each company had a unique business culture, in other words, DNA that made innovation possible.”

"Det är glädjande att Sverige som enligt företaget Bloomberg rankats som andra mest innovationsrika land efter Sydkorea 2014 har så många som 22 företag på denna lista och att Penny anses vara en av dessa, säger Pennys vd, Peter Ovrin".

Penny AB är ett av världens ledande företag inom utveckling av Augmented Reality glasögon.

Pennys produkt är internationellt patenterad och både företaget och produkten har prisats många gånger om både nationellt och internationellt. Pennys glasögon använder en teknik som gör det möjligt att få skärmbilden från t ex en mobiltelefon projicerad i luften framför den som använder produkten, och den upplevs då av användaren som cirka 70 tum. Grafiken blandas med verkligheten vilket ger användare av produkten unika möjligheter.

Produkten C Wear Interactive Glasses har en av marknadens högsta upplösning på den inbyggda displayen och den bildvinkel som bilden upplevs i är även den en av världens främsta (hela 47 grader Field of View) något som attraherar både kunder och intressenter världen över.

Penny strävar efter att öppna upp framtidens användande av  mobilteknologi där en mobiltelefon kanske inte alls ser ut som den gör  idag. Om man istället har den på huvudet med hela världen som bildskärm  öppnas helt nya möjligheter.

Penny är baserat i Västerås i Västerås Science Park.