PeopleSoft Nordic AB

PeopleSoft rapporterar preliminära resultat för andra kvartalet 2004

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2004 12:25 CEST

PeopleSoft, Inc. (Nasdaq: PSFT) rapporterar preliminära resultat för andra kvartalet som avlutades 30/6 2004. Företaget förväntar sig att kunna rapportera mellan USD 655 och 665 miljoner med licensintäkter på mellan USD 129 och 133 miljoner. Företaget räknar även med att kunna rapportera en pro forma-vinst på mellan USD 0,13 och 0,15 per aktie och en vinst per aktie enligt GAAP på mellan USD 0,03 och 0,05.

- Vi har visserligen lyckat uppfylla eller överträffa våra finansiella prognoser sedan Oracle presenterade sitt fientliga bud för över ett år sedan, men den omfattande publiciteten som antitrust-målet har fått under den sista månaden av kvartalet har inte gått att helt bortse från. Vi anser att skadan på våra affärer är omfattande, med ännu större påverkan den gångna månaden. Vi ser fram emot att återgå till normala affärer snart, och att reparera dessa skador, säger Craig Conway, PeopleSoft President and CEO.

- Vi är övertygade om att bevisen som framkommit i målet United States of America v. Oracle klart visar Oracles uppsåt att störa våra affärer och skada PeopleSoft, fortsätter Craig Conway.

PeopleSoft kommer att tillkännage de slutliga resultaten för det andra kvartalet 27/7 2004.

Finansiella mått som ej följer GAAP
Företaget använder finansiella mått pro forma som inte följer GAAP. De exkluderar justeringar som relaterar till förvärvsredovisning och omstruktureringskostnader vid analysen av de finansiella resultaten, eftersom de ger meningsfull information om företagets operationella resultat. De är också grunden för företagsledningens interna jämförelser med historiska resultat, och jämförelser med konkurrenters resultat.

Företaget anser att dessa finansiella mått utanför GAAP är användbara för investerare eftersom de ger större genomlysning. Resultat i denna pressrelease som ej är enligt GAAP jämförs i tabellerna med sina motsvarigheter enligt GAAP. Denna jämförelse finns även tillgänglig på www.peoplesoft.com .

Finansiella mått utanför GAAP kan avvika från liknande mått som används av andra företag. Finansiella mått som ej är i enlighet GAAP skall inte betraktas som en ersättning för GAAP eller anses vara överlägsna dessa.

Vid tveksamhet om textens tolkning har den engelska versionen av denna pressrelease företräde.

För mer information, vänligen kontakta:

Steve Swasey, PeopleSoft, Inc. Public Relations +1 925 694 5230,steve_swasey@peoplesoft.com

Anders Ottosson, VD PeopleSoft Nordic AB, 08 477 10 43, 0730 66 90 60, anders_ottosson@peoplesoft.com

Christer Wilsby, PR, 070 791 06 74, christer@wilsby.com

PeopleSoft (Nasdaq: PSFT) är världens näst största affärssystemleverantör med 12 200 kunder inom 25 branscher i 150 länder. PeopleSofts Internet-baserade programvara gör det möjligt för kunder, leverantörer, partners och anställda att samarbeta Online om affärsprocesser i en realtidsmiljö med datautbyte mellan alla parter. PeopleSoft grundades 1987 och har sitt huvudkontor i Kalifornien. PeopleSofts kontor i Sverige öppnade år 2000. På kundlistan återfinns bl.a. Sandvik, Sony Ericsson, Orange, Electrolux, Skandia, Capio samt Volvo Penta. Läs mer på www.peoplesoft.se.

Viktig tilläggsinformation
PeopleSoft har lämnat ett "Solicitation/Recommendation Statement" på formulär 14D-9 med bilagor om Oracles uppköpsbud. PeopleSofts aktieägare bör läsa informationen enligt formulär 14D-9 med tillägg och bilagor eftersom de innehåller viktig information. Dokumenten är tillgängliga kostnadsfritt på www.sec.gov och www.peoplesoft.com.

Forward-Looking Statements
This press release may contain forward-looking statements that state PeopleSoft's intentions, beliefs, expectations, or predictions for the future. You are cautioned that these statements are only predictions and may differ materially from actual future events or results. All forward-looking statements are only as of the date they are made and PeopleSoft undertakes no obligation to update or revise them. The specific forward-looking statements relate to such matters as the impact of PeopleSoft's combination with J.D. Edwards including the integration, the profitability of our international operations, and the combined Company's projected financial performance. Such forward-looking statements are subject to a number of risks, assumptions and uncertainties that could cause the PeopleSoft's actual results to differ materially from those projected in such forward-looking statements. These risks, assumptions and uncertainties include: our ability to successfully complete the integration of J.D. Edwards into PeopleSoft and to achieve anticipated synergies; the costs and disruption to our business arising from the Oracle tender offer; economic and political conditions in the U.S. and abroad; the ability to complete and deliver products and services within currently estimated time frames and budgets; the ability to manage expenses effectively; the ability to achieve revenue from products and services that are under development; competitive and pricing pressures; and other risks referenced from time to time in PeopleSoft's filings with the Securities and Exchange Commission. Please refer to PeopleSoft's current annual report on Form 10-K for more information on the risk factors that could cause actual results to differ.