Saco

Per Åkesson SACO:s nya kanslichef

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2003 17:13 CET

Per Åkesson börjar som ny kanslichef hos SACO den 8 december. Per Åkesson är idag chef för pensionsavdelningen vid Riksförsäkringsverket, där han har arbetat i fem år. Dessförinnan arbetade han på Regeringskansliet, först med socialförsäkringsfrågor på Socialdepartementet och sedan på Finansdepartementets budgetavdelning.

- Jag tycker det är en mycket spännande utmaning att bli kanslichef på SACO, säger Per Åkesson. Som kanslichef på SACO ser jag tre övergripande områden som jag vill vidareutveckla. Jag vill fortsätta utveckla SACO:s arbete med att ta tillvara medlemsförbundens synpunkter och intressen. Det är också viktigt att kansliet är en väl fungerande arbetsplats med högt i tak och god stämning. Slutligen vill jag genom kansliet ge SACO:s ordförande ett bra stöd i hennes arbete.

- Jag är mycket glad att vi har kunnat knyta Per till oss, säger SACO:s ordförande Anna Ekström. Med sina breda erfarenheter av arbete i statsförvaltningen och sina djupa kunskaper i pensionsfrågor kommer han att ha mycket att tillföra oss och SACO-förbunden. Men viktigast är Pers omvittnat goda ledaregenskaper. Vi på SACO-kansliet ser fram mot att få en engagerad chef och ledare!

Per Åkesson är 37 år och kommer ursprungligen från Falun. Han bor i Stockholm med sambo Karin och två små pojkar.

- Familjen är det viktigaste för mig och tar den största delen av min fritid, säger Per. På lugna stunder ägnar jag mig gärna åt musik och min gamla Citroën.

Per Åkesson kan nås på telefon 070-340 36 33.