Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Per Bolund föreslås som borgarråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 12:41 CEST

Miljöpartiet de gröna genomförde ett mycket starkt val i Stockholms stad. Det stora intresset för grön politik och en väl genomförd valrörelse medförde att Miljöpartiet ökade antalet mandat i Stockholms kommunfullmäktige från 10 till 16 (av totalt 101).
De kommande månaderna ska Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad därmed tillsätta ca 175 politiska uppdrag, inklusive borgarråd och gruppledare. Samtliga val sker på medlemsmöten utifrån förslag från valberedningen.

I ett första steg föreslår valberedningen enhälligt Per Bolund som borgarråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad (2011-2014). Valberedningen är övertygad om att Per Bolund är rätt person att driva en modern politik för Stockholm och leda partiet mot en grön valseger 2014. Per Bolund har en gedigen politisk bakgrund från såväl kommun- som rikspolitik. Per Bolund har en magisterexamen i biologi och har under den senaste mandatperioden suttit i riksdagen.

I nästa steg, mot slutet av veckan, kommer valberedningen att presentera förslagen till gruppledare. Val av borgarråd och gruppledare sker på medlemsmötet den 6 oktober.

Yvonne Ruwaida, Miljöpartiets borgarråd (2006-2010), har meddelat valberedningen att hon inte ställer upp för omval till uppdraget som borgarråd.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm