Drottningholms Slottsteater

Per-Erik Öhrn avtackas!

Pressmeddelande   •   Jul 24, 2006 13:06 CEST

Vid föreställningen av Zoroastre den 27 juli 2006 kommer Per-Erik Öhrn att avtackas efter 10 år som konstnärlig ledare för Drottningholms Slottsteater.

Under Per-Erik Öhrns tid på Drottningholmsteatern har oförglömliga föreställningar av kompositörer som Rameau, Händel, Gluck och Mozart spelats. Vi minns även med glädje operor av tidiga italienska tonsättare som Rossi och Peri. Men inte minst har teatern åter, för första gången sedan 1700-talet, beställt och visat nya svenska operor komponerade direkt för Drottningholmsteaterns unika miljö, scenmaskineri och orkester på gamla instrument - Jonas Forssells "Trädgården" från 1999 och Reine Jönssons "Cecilia och Apkungen" från 2004.

Per-Erik Öhrn säger själv att han gärna liknar arbetet som konstnärlig ledare för Drottningholms Slottsteater med det som roddaren utför när han ror båten in i framtiden men med blicken vänd mot det förflutna. Och efter tio mycket händelserika och glädjerika år tycker han det kan vara dags att lämna över teaterbåten till en ny roddare!

Hjärtligt välkommen att delta i avtackningen, genom att boka Din biljett till den sista föreställningen av Zoroastre, torsdag 27 juli kl 19.30, hos Lilli Fagerberg, telefon 08-556 931 05, senast tisdag 25 juli kl 13.00.

För att komma i kontakt med Per-Erik Öhrn direkt, går det bra att ringa 0705-81 83 23.

Kaupthing Bank sponsor för Drottningholms Slottsteater 2006

Eva Lundgren