Independent Living Institute Assistanskoll

Per Frykman, Assistansanordnarna – ”Trots att de flesta vill stoppa hårdare assistansbedömningar händer inget”

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2014 10:32 CET

Kristdemokraterna är ensamma om att öppet försvara minuträkningen vid assistansbedömningar. Moderaterna överväger att slopa assistansen efter 65 år. Socialdemokraterna kritiserar regeringen men agerar inte själva. Smärtgränsen i Folkpartiet är snart nådd.

Per Frykman på Assistansanordnarna har inför valrörelsen och riksdagsvalet den 14 september träffat representanter för riksdagspartierna för att bedöma var de står i frågor om personlig assistans. En central fråga är enligt Per Frykman om politikerna vill agera mot Försäkringskassans hårdare bedömningar av assistansersättning vilket sedan 2008 gjort att allt färre nybeviljas och att alltfler förlorar sin assistansersättning.

Kristdemokraterna, KD

Kristdemokraterna är det parti som har Socialdepartementet och ansvarig minister i funktionshinderfrågor är Barn och Äldreminister Maria Larsson. Per Frykman träffade här Anders Andersson i Socialutskottet och fick intrycket att KD både vill försvara reformen och samtidigt klämma åt de fula fiskarna.
– Han kände inte igen sig i beskrivningen att kraven är hårdare i assistansersättning utan säger att KD vill försvara LSS...

Läs artikeln i sin helhet på Assistanskoll

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans