Miljöpartiet de gröna

Per Gahrton, EU-parlamentariker (mp) i Jerevan, Armenien: Turkiets EU-medlemskap nyckeln för Armenien

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 12:28 CEST

Om EU skulle besluta att vägra Turkiet medlemskap förblir dörren stängd också för Armenien och de övriga Syd-Kaukasiska staterna Georgien och Azerbaijan, sa Per Gahrton, EU-parlamentariker (mp) och EU-parlamentets föredragande (rapportör) för relationerna EU-Sydkaukasus vid ett seminarium i Armeniens huvudstad Jerevan, arrangerat av Armenian European Policy And Legal Advice Center (AEPLAC).

Gahrton uppmanade också Armenien att inta en mera konstruktiv attityd när det gäller konflikten med Azerbaijan, bland annat genom att avstå från "armenisering" av ockuperade azerbajanska områden (vilka omfattar c:a 12 procent av Azerbaijans yta); förklara sig berett att låta ca 1 miljon azerbajanska flyktingar återvända till sina hem och dessutom göra partiella truppreträtter redan före ett fredsfördrag, t ex för att möjliggöra öppnande av järnvägen mellan Baku och Jerevan.

De flesta av de omkring 200 åhörarna, däribland flera ministrar och parlamentsledamöter, reagerade positivt på Gahrtons förslag, inte minst som han samtidigt upprepade EU-parlamentets krav att Turkiet öppet skall erkänna den ungturkiska militärregimens folkmord på 1,5 miljoner armenier under första världskriget.

Han uppmanade också Turkiet och Azerbaijan att lätta på gränsrestriktionerna mot Armenien så att fredsprocessen kan ta sin början genom normala vardagskontakter över gränserna.

Samtidigt underströk han att om EU skulle utvecklas till en kristen enhet genom att Turkiet hålls utanför så betyder det stopp för all vidare utvidgning så att inte heller det starkt kristna Armenien släpps in.

Dessutom, betonade Gahrton, måste Sydkaukasus-länderna först lösa sina regionala konflikter. EU lär aldrig göra om misstaget man gjort med Cypern, länder med olösta interna eller regionala konflikter kommer aldrig mer att godtas som EU-medlemmar.

Anförandet bevakades av ett stort pressuppbåd och 15 TV-stationer och utgjorde huvudnyhet i kvällens armeniska nyhetssändningar.

Kontakt: Per Gahrton 070-6973 005
Kennet Munther, svensk direktör för APLEAC, +3749414972