Lunds Studentsångare

Per Tengstrand får solistpriset 2014

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 05:39 CEST

Pianisten Per Tengstrand får Lunds Studentsångares solistpris 2014.

Juryn motivering lyder: som genom sina fullödiga tolkningar och sitt visionära entreprenörskap vidgat pianomusikens spelrum i Sverige och världen tilldelas Per Tengstrand årets solistpris.

Lunds Studentsångförenings solistpris instiftades av Tetra Laval i samband med Studentsångarnas 175-årsjubileum. Det utdelas årligen sedan 2006 till en framstående svensk sångare eller musiker. Prissumman är på 150 000 kronor, skänkta av Tetra Laval, och därmed en av Sveriges största musikaliska utmärkelser.

Priset delas ut vid en ceremoni i samband med Studentsångarnas höstkonsert. Pristagaren utses av en jury, bestående av Studentsångarnas ordförande och anförare samt en medlem, utsedd av Studentsångarnas styrelse, med anknytning till det svenska musiklivet.

Tidigare har priset tilldelats sopranen Katarina Dalayman (2006), barytonen Peter Mattei (2007), trombonisten Christian Lindberg (2008), sångerskan Helen Sjöholm (2009), artisten Ola Salo (2010), hovsångerskan Anna Larsson (2011), klarinettisten Martin Fröst (2012) samt operasångaren Michael Weinius (2013).

Läs om tidigare solistprismottagare här: http://www.studentsangarna.nu/?page_id=22

För mer information, vänligen kontakta Lunds Studentsångare:

Lennart Stenkvist, ordförande.
Tel: 0708-159622. E-post: ordforande@studentsangarna.nu

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. Studentsångarna leds av den meriterade anföraren Andreas Lönnqvist. Kören är flitigt anlitad och har bland annat vunnit dubbelt guld i World Choir Games - körsångens egna olympiska spel.

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna