Lions Clubs International

Percy Barnevik till Lions Riksmöte i Linköping

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2014 10:33 CEST

Den 29 och 30 maj håller Sveriges Lions sitt årliga årsmöte, Riksmöte, i Linköping. Det kommer gästas av bland andra Percy Barnevik, som talar om hans organisation Hand in Hand och Lions gemensamma projekt att hjälpa en by i Indien att resa sig ur fattigdom.

Vidare deltar Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson, Linköpings borgmästare Anne-Cathrine Hjerdt samt ett 15-tontal utländska gäster. Och förstås, drygt  750 av Lions medlemmar, inklusive alla som arbetar ideellt för att genomföra Barnkalaset och Riksmötet, 175 stycken medlemmar.

Under invigningen av Riksmötet, på torsdagskvällen, kommer Lions att dela ut sitt årliga pris ”Bragdlejon” och ”Livskvalitépris” till funktionshindrade idrottare och/eller andra personer med funktionshinder som gjort storartade insatser i livet – sitt funktionshinder till trots. Redan nu kan vi tala om att det kommer bli några ”kändisar” från OS som kommer att få, vilka får ni veta på torsdagskvällen.

Hanna Lindblad, känd från Flashdance, showar för lionmedlemmarna. Hanna kommer från Motala. På fredagen genomförs Lions mötesförhandlingar på dagen och på kvällens bankett uppträder Magnus Bäcklund från Linköping.

Lions Riksmöte startar på torsdagen med ett öppet barnkalas för allmänheten, med många utställare och evenemang. Den som har vägarna förbi Linköping eller är i Linköping är välkommen till Linköping Konsert & Kongress med start klockan 10:00 den 29/5.

Kontakt: Mikael Sönner, ansvarig för arrangemanget. 070-9599250.

Om Lions:
Lions Clubs International, Sverige är med sina 12 500 medlemmar en del av Internationella Lions med 1,3 miljoner medlemmar. Lions finns i 207 länder och geografiska områden över hela världen. Lions uppgift är att genom frivilliginsatser hjälpa andra människor, bygga broar mellan människor oavsett ras och religion och på andra sätt göra en samhällsinsats. Lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet.

Sveriges Lions motto är: För samhällsansvar och livskvalitet.

För mer information: www.lions.se

PG: 90 1948-0