Idus förlag

"Percys äventyr : Den stora ballongresan" av Catharina Larsdotter Norén, Janna Gränesjö och Johanna Lundqvist Björn

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 14:09 CET

En liten pingvin på ett svindlande äventyr jorden runt!

Percys äventyr : Den stora ballongresan är ett nytt sagoäventyr av barnboksdebutanterna Catharina Larsdotter Norén, f d reporter för Lilla Aktuellt, och Janna Gränesjö. Äventyret är vackert illustrerat av Johanna Lundqvist Björn som tidigare gestaltat böckerna om Leja Li tillsammans med Linda Ulvaeus och Suzanne Reuter (bokförlaget Opal).

Boken handlar om den lilla pingvinen Percy som av misstag somnat och flutit iväg på ett isflak. Han vaknar på en främmande sandstrand långt, långt bort i Australien och är ledsen, ensam och längtar hem. Men med hjälp av en nyfunnen vän, en pratglad känguru, bygger han en luftballong. I den beger han sig iväg på en resa hem mot Antarktis. En resa som blir till ett svindlande äventyr genom sagans värld.

Catharina Larsdotter Norén bor i Bromma och har arbetat som reporter för Lilla Aktuellt och med andra barnprogram som REA, Kärleksagenterna och Julkalendern. 2006 startade hon tidningen Glitter (Frida förlag) och arbetade där som chefredaktör.

Johanna Lundqvist Björn bor utanför Båstad och är grafisk formgivare och illustratör som jobbar med lekfulla illustrationer och mönster. Värme, glädje och humor syns ofta i hennes formspråk. Bland hennes uppdragsgivare finns bland annat Åhléns, Ordning & Reda, Sandbergs tapeter och Hemtex.

Janna Gränesjö bor i Stockholm och arbetar på skådesspelaragenturen Actors Agency. Hon är utbildad kulturekonom vilket tagit henne vidare till jobb inom casting, tv-produktionsbolag och bokförlag.

Catharina Larsdotter Norén
catharinanoren@gmail.com

Johannas Lundqvist Björn
info@johannaformochdesign.se
www.johannaformochdesign.se

Janna Gränesjö
janna.granesjo@gmail.com

För recensionsexemplar, vänligen kontakta:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.