Perforce Software

Perforce Swarm hjälper utvecklare att samarbeta

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 14:00 CEST

Perforce Software lanserar i dag Perforce Swarm, en ny samarbetsplattform som gör att utvecklare kan arbeta bättre och snabbare med sin programkod. Utspridda utvecklingsteam kan använda de sociala funktionerna i Swarm för att förbättra sitt agila arbete, dela kreativa projektidéer och få snabb feedback under utvecklingen.

– I vår bransch måste man hela tiden uppdatera sina produkter för att inte snabbt hamna efter. På Ubisoft arbetar vi med dussintals olika studior för att leverera AAA-spel som Assassin’s Creed 3 och Far Cry 3 – och Swarm är centralt för att vi ska kunna samarbeta smidigt. Swarm låter våra programmerare kommentera varandras kod, direkt få den feedback de behöver och granska kod sida vid sida. Vi har önskat oss ett verktyg som detta under lång tid, säger Marc Desfosses, programmeringschef på spelföretaget Ubisoft.

Oavsett om det handlar om ett spelföretag eller en global bank blir lanseringscyklerna allt kortare. Det som tidigare lanserades var 12:e eller 24:e månad kan nu behöva levereras inom en timme. För att kunna genomföra sådana kontinuerliga leveranser måste utvecklingsteamen öka hastigheten i sina processer och samtidigt behålla en hög kodkvalitet under hela vägen från test till produktion.

Kodgranskningen fungerar bra i vissa organisationer men hittills har de tillgängliga verktygen inte haft både sociala funktioner och integration med ett avancerat system för versionshantering som stödjer utspridda team.

Webbaserat stöd för utvecklare

Swarm är en webbapplikation som kan användas överallt. Utvecklare kan skräddarsy sina egna granskningar – t.ex. visa dem sida vid sida eller lodrätt – och skriva kommentarer direkt i koden. Aktivitetsströmmar, projektsidor, notiser och en datakatalogläsare gör att också utspridda team kan använda agila metoder på ett bättre sätt. Eftersom Swarm använder Perforce motor för versionshantering lagras alla kommentarer och diskussioner automatiskt tillsammans med koden, vilket minskar behovet av extra säkerhet, backup och regelhantering.

Det här är några funktioner i Swarm:

• Direkt och kontextuell kodkonversation – Kodkommentarer och diskussioner gör att teamen kan samarbeta bättre och leverera snabbare – och informationen är alltid tillgänglig så att man ser allt som har ändrats.
  • Flexibel kodgranskning – Med Swarm kan man snabbt upptäcka fel i koden tack vare flexibla arbetsflöden med möjlighet att kommentera innan eller efter granskningen.
  • Jämförelser sida vid sida eller vertikalt – Utvecklarna kan genomföra kodgranskningen med ett ”diff-verktyg” med konversationer och kommentarer direkt i koden.
  • Perforce och Git – Utvecklare som använder Perforce Git Fusion kan använda Swarm för att granska den kod som lämnats från Git vid sidan av de koder som kollegerna lagrat i Perforce.
  • Continuous Integration (CI) Hooks – Användarna kan i förväg kontrollera om en ändring klarar ett test innan de går in och ser på detaljerna. De kan också anpassa och bygga ut Swarm med hjälp av tredjepartsverktyg.
  • Automatisk distribution – Swarm kan ansluta ny kod till befintliga distributionsprocesser för att automatiskt ställa in och köra nya versioner på en produktionsserver.
  • Öppen och utbyggbar – Programmet kan enkelt anpassas till Agila arbetsflöden och tredjepartsverktyg.
  • Stöd för distribuerade team – Med hjälp av Perforce distribuerade arkitektur kan team samarbeta på ett säkert sätt oavsett om de sitter bredvid varandra eller befinner sig på olika kontinenter.
  • Företagsanpassad support – Perforce tekniska support blev marknadens bästa i en undersökning 2012 som genomfördes av UBM TechWeb.

– Swarm minskar tiden från att en utvecklare gör en förändring i koden till att kunderna ser resultatet. Genom att samla all information som utvecklarna behöver för att leverera kvalitetskod kan Swarm hjälpa utvecklingsteam att gå över till snabbare agil utveckling och kontinuerlig leverans, säger Christopher Seiwald, vd Perforce.

Kostnadsfritt för upp till 20 användare

Swarm finns för nedladdning från www.perforce.com. Liksom alla Perforce-produkter är Swarm tillgänglig helt utan kostnad för upp till 20 användare. Den fullständiga produktfamiljen från Perforce för obegränsat antal användare finns för utvärdering under 45 dagar – och den är helt kostnadsfri för alla utbildningsinstitutioner och projekt för öppen källkod.

Om Perforce Software

Perforce Software används av ledande företag som Salesforce.com, SAP och New York Stock Exchange för att hantera sina immateriella rättigheter. Perforce produkter hjälper arbetsgrupper att arbeta tillsammans med digitalt material som programkod, dokument, multimedia, kalkylblad, bilder osv. Perforce kan hantera stora och utspridda mängder innehåll och gör att kunderna blir mer produktiva, minskar sina kostnader, ökar sin säkerhet och regelefterlevnad. Genom lanseringen av Commons är det nu enkelt för alla att använda kraftfulla verktyg för versionshantering. Perforce Software grundades 1995 och har sitt säte i Alameda, Kalifornien med kontor i Storbritannien, Kanada och Australien. För mer information besök www.perforce.com.