Kultur i Väst

Pernilla Andersson på trioturné – på svenska

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 08:00 CEST

Pernilla Andersson går sin egen väg.
Blandar jazz och visa, folk och rock, lågmält och svängigt, mörkt och ljust.
Nyss kom hyllade plattan ”Ö”.
Från 7 oktober är hon på Musik i Väst-turné.
I trioformat – och på svenska.

Hon inledde karriären på engelska, men på aktuella albumet ”Ö” är det fyndigt träffsäkra svenskspråkiga texter som gäller för Pernilla Andersson, precis som på 2008 års ”Gör dig till hund”.

– På turnén blir det också bara svenskt material. Det blir mer och mer självklart och avslappnat att skriva på svenska, och det hade mest känts konstigt att plötsligt slänga in något på engelska bland låtarna från nya plattan. Men det betyder inte att jag gjort något definitivt val och lämnat de engelska texterna. Man måste inte välja – se på Laleh, som blandar svenska, engelska och persiska, säger Pernilla Andersson.

På turnén kommer Pernilla Andersson förutom huvudinstrumentet piano även att spela gitarr. Med sig har hon keyboardisten David Nyström och gitarristen och mångåriga musikaliska ”sidekicken” Fredrik Rönnqvist.

– Alla kommer att spela flera olika instrument och låta mycket. Det är en rolig utmaning att försöka göra triokonceptet så intressant som möjligt, säger Pernilla.

David Nyström är även medproducent på ”Ö”, som släpptes 8 september. Pernilla Andersson har själv beskrivit skivan som ”Harry Nilsson möter Fleetwood Mac i Twin Peaks” och ”jävligt svängig”.

– Jag är nöjd med tonen på plattan. Den var kul att göra, och jag tycker att den på ett bra sätt sammanfattar det jag kommer ifrån och den musik jag gillar, från jazz till Dylan. Jag har min röst och jag har mitt sätt att skriva låtar på, men det jag tycker skiljer denna plattan från de andra är att det är mer ”lir” på den.

Kritikerkåren är också nöjd. Recensionerna talar om "Pernilla Anderssons underbara röst och stämsång som smeker trumhinnan" och använder beskrivningar som "gediget och inte en låt som faller ur ramen" och "en fantastisk platta - driven och rik på nyanser". De flesta recensenter är dessutom lyriska över hennes fina tolkning av "Att angöra en brygga".

Annars tenderar en beskrivning av 35-åriga singer/songwritern Pernilla Anderssons karriär att bli ett enda långt namnrabblande:

Hon har jämförts med Rickie Lee Jones och Aimee Mann och har gjort covers på Twisted Sister, Olle Ljungström och Judee Sill. Hon har sjungit om Johny Cash och Nina Persson (i hiten ”Johnny Cash och Nina P”) och producerat och skrivit låtar till Svante Thuresson-skivor. Hon ger ut Titiyos skivor på egna bolaget Sheriff Records, spelar Ann-Louise Hanson i filmen om Cornelis Vreeswijk, har gästat både Anne Lundberg och Fredrik Skavlan, har turnerat som pianist med Thomas Di Leva. Och hon är gift med Dregen från Backyard Babies.

Fast egentligen är alla dessa namnreferenser lite missvisande, eftersom Pernilla Anderssons mest utmärkande drag är att hon bara är sig själv. Ända sedan debutalbumet ”My journey” 1999 har hon gått en helt egen väg utan att kompromissa med den artistiska integriteten – och har därmed inte heller gått att placera i ett genrefack.

Att en av Pernillas stora passioner är sportfiske tog sig uttryck genom att hälften av intäkterna från förra årets ”Ashbury Apples” gick till projektet Ge fan i våra vatten. Pengarna har bland annat gått till forskning om gäddor och förbättrade villkor för havsöringar och andra fiskar.

Musiker på turnén:

Pernilla Andersson
Är ursprungligen pianist, men kommer på turnén även att spela gitarr.

David Nyström
Klaviatur med mera. Är även medproducent på nya skivan ”Ö”.

Fredrik Rönnqvist
Gitarr med mera. Pernillas musikaliska ”sidekick” sedan länge.

Musik i Väst-turné, hösten 2010:

Torsdag 7 oktober Götene, Restaurang Taste, arr: Götene kommun
Fredag 8 oktober Mölnlycke, Kulturhuset, arr: Härryda kommun
Lördag 9 oktober Falkenberg, Stålboms Konditori, arr: Musik i Halland
Söndag 10 oktober Ulricehamn, Folkets Hus, arr: Kulturförvaltningen Ulricehamn
Måndag 11 oktober Bollebygd, Krafthuset, arr: Bollebygds kommun
Onsdag 13 oktober Skövde, Kulturhuset, Stadsteatern, arr: Skövde Teaterförening
Torsdag 14 oktober Lilla Edet, Folkets Hus, arr: Folkets Hus Lilla Edet
Lördag 16 oktober Stigen, Folkets Hus, arr: Unga Örnar
Söndag 17 oktober Lysekil, Oscars, arr: Lysekils Bildningskontor

Presscitat om aktuella albumet "Ö":

"Starka låtar lyfts av raffinerade arr och genom allt bär Pernilla Anderssons underbara röst och stämsång som smeker trumhinnan. Hon kan till och med göra 'Att angöra en brygga' till sin."
Jens Peterson, Aftonbladet

"...en fantastisk platta. Driven och rik på nyanser tassar den runt, utan att förhäva sig och snacka med de stora bokstäverna. ...Pernilla Andersson vinner i längden..."
Håkan Persson, Borås Tidning

"Hon gör det hon vill och gör det alltid med integritet. Ofta blir det väldigt bra. Bäst faktiskt när hon gör sin insats på svenska. Det blir närmare och mer personligt. Gediget och inte en låt som faller ur ramen."
Roland Klinga, Corren

"...vispop klar som källvatten och med evergreenkvaliteter... Att ta sig an 'Att angöra en brygga' kräver guts, och att ro den iland kräver motsvarande mängder skicklighet. Pernilla Andersson har pråmvis av bådadera."
Patrik Forshage, Nöjesguiden

Pressbilder: http://www.miv.se/new/press/pressbilder_2010.html

Pernilla Anderssons officiella webbplats: http://www.pernillaandersson.com
Pernilla Andersson på Myspace: http://www.myspace.com/pernillaandersson
Pernilla Andersson på Twitter: http://twitter.com/pernillaAD
Pernilla Anderssons skivbolag Sheriff: http://www.myspace.com/sheriffrecordssweden

kontakta Marie Tarrach Bävholm på Musik i Väst

marie.bavholm@miv.se

Musik i Väst har nyfikenhet som uppdrag. Vi ska förnya och förbättra musiklivet på alla områden och inom alla genrer i Västra Götalands 49 kommuner. Detta uppdrag kommer från Statens Kulturråd och Västra Götalandsregionen. Verksamheten är inte vinstdrivande utan finansieras med medel från region och stat. Fokus ligger på kvalitet, inte kvantitet, men Musik i Väst är ändå regionens största musikproducent.

Musik i Väst ingår sedan 1 januari 2007 förvaltningen Kultur i Väst inom Västra Götalandsregionen.