Thomas Hägg PR & Communication

PERONI DESIGNER COLLBORATIONS LYFTER FRAM IDA KLAMBORN

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2014 13:28 CET

Det italienska ölmärket Peroni presenterar för fjärde säsongen i rad konceptet Peroni Designer Collaborations. Peroni vill med detta initiativ stödja ungt svenskt mode och lyfta fram en talangfull designer och möjliggöra för denna att få visa sin kollektion på catwalken under Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm. Säsongens designer Peroni väljer att samarbeta med under MBFW A/W 2014 är Ida Klamborn, nyligen utexaminerades från Textilhögskolans masterutbildning och utvald till Årets Nykomling under Ellegalan 2014.

"Samarbetet med Peroni Designer Collaborations känns väldigt spännande när man tittar tillbaka på dem som tidigare medverkat, som Erïk Bjerkesjö, AltewaiSaome och Nhu Duong som alla är väldigt intressanta designers. Nu är det min tur att ta över stafettpinnen. Det här samarbetet möjliggör min första egna visning under Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm," säger Ida Klamborn.

”Vi är väldigt glada över att kunna stötta Ida Klamborn när hon tar sitt skapande till en ny nivå och för första gången visar sitt egna varumärke på catwalken. Hon har stor potential och vi är övertygade om att hon kommer gå långt framöver,” säger Rickard Svensson, marknadschef SABMiller Sweden.

I samband med att Ida Klamborn blivit utvald till Peroni Designer Collaborations så har det producerats två filmer med Ida där hennes skapande och visningen står i fokus. Den första, som släpps idag, belyser Idas förberedande jobb med kollektionen och den andra filmen, som släpps 3 februari, kommer att sammanfatta själva förberedelserna och visningen av hennes A/W 2014-kollektion under Mercedes-Benz Fashion Week i Stockholm.

Se första filmen här: https://vimeo.com/84565848

Peroni Designer Collaborations etablerades under våren 2012 som ett långsiktigt initiativ för att stödja lovande svenska modetalanger. Peroni, tillsammans med Bon, såg ett behov av att lyfta fram nyetablerade designers genom att erbjuda dem ekonomiskt stöd för en visning under modeveckan. Varje säsong väljs en ny designer ut av en panel från Peroni och Bon där  ett av kriterierna är att de utvalda ska spegla det italienska hantverksarvet i sitt arbete.

Ida Klamborn är en svensk designer bosatt i Stockholm. Hennes formspråk balanserar mellan färg, form och material där hon upptäcker och utvecklar sina idéer. Hennes examenskollektion från Textilhögskolan vann Italian Fabric Award vilket ledde till ett samarbete med ett italienskt textilföretag och vars resultat visades under Milano Fashion Week 2012.

Ida Klamborns visning presenteras tisdagen den 28 januari klockan 20:00 i Båthall 1 på Djurgården i Stockholm.

Tidigare designers i Peroni Designer Collaborations har varit Nhu Duong, AltewaiSaome och Erïk Bjerkesjö.

För ytterligare pressinformation om Peroni Designer Collaborations:

Thomas Hägg PR & Communication

thomas@thomashagg.com

+46-(0)8-446 71 40

Thomas Hägg PR & Communication är en kreativ och nytänkande PR-partner inom mode, design, skönhet och livsstil. I ett personligt och nära samarbete med våra uppdragsgivare arbetar vi med att förstärka, förtydliga eller förflytta varumärken på marknaden med hjälp av tydligt definierad insatser.