Saco

Personer med utländsk bakgrund är inte farliga

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2003 13:44 CEST

SACO Studentråd kommenterar Högskoleverkets årsrapport:

- HSV:s slutsatser angående arbetsmarknaden för personer med utländsk bakgrund är minst sagt upprörande läsning . Trots svensk högre utbildning har många personer med utländsk bakgrund svårt att få ett arbete och fast anställning. Ibland undrar man vilket århundrade man lever i, säger SACO Studentråds ordförande Linda Syrén.

Det är skrämmande att arbetsgivare inte tar till vara på den kompetens som finns, menar studentrådet. HSV:s årsrapport visar att arbetsgivare diskriminerar personer med icke svenskt namn och ursprung. Det är många som pratar vackert om mångfald men det är uppenbarligen få som lever som de lär! Detta måste ändras!

- Forskning visar att en arbetsplats har mycket att vinna på att ha olika typer av människor anställda. Detta gäller dels kvinnor och män, dels personer med olika bakgrund. Det är konstigt att företag är rädda för att tjäna pengar! Personer med utländsk bakgrund är inte farliga!

För ytterligare information och kommentarer kontakta SACO Studentråds ordförande Linda Syrén 08-613 48 82 eller 070-557 19 84.