Webbstrategerna Sverige AB

Personlig coaching i Webbstrategi - från ABBA till ABB

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 08:51 CET

Stockholm 3/1 2010 | Mer info på www.webbstrategerna.se

Idag lanserar Webbstrategerna Sverige AB ett unikt utbildningsprogram i webbstrategi och digital marknadsföring. Genom personlig coaching i webbstrategi ska företagsledare och marknadschefer lära sig att leva ut det egna företagets varumärke genom smart internetmarknadsföring.

Bakom satsningen ligger Magnus Brynestam som redan under nittotalet skapade och förvaltade webbnärvaron för flera av Sveriges största artister som t.ex. ABBA, Roxette och Carola. Idag arbetar han med både svenska och internationella företag.

- B2B-företag har massor att lära av musikindustrin som redan på nittotalet insåg värdet av att komma närmre sina ”kunder” och att bygga lojalitet, säger Magnus Brynestam, grundare av Webbstrategerna.

Brynestam berättar att musikbranschen också begick stora misstag, något som moderna företag också borde dra lärdom av.

Utvecklar människor – inte teknik

Framgång på nätet handlar inte längre om att bygga tekniska lösningar utan snarare om att leva digitalt. Genom personlig coaching får företagsledare ny hållbar kunskap samtidigt som man utvecklar sin egen verksamhet.

- Målet är att tillföra ny kunskap om webbstrategi och få deltagarna att använda den de redan har, säger Magnus Brynestam. Många kan otroligt mycket om internetmarknadsföring men vet inte på vilket sätt de ska använda sina kunskaper, fortsätter han.

Hållbar och anpassad utbildning
Webbstrategernas personliga coachingprogram sträcker sig över 2-6 månader och ger tid till både diskussion och reflektion. Målet är att den nya kunskapen ska finnas kvar långt efter en avslutad utbildning.  Coachingprogrammen sker individuellt, 1-1, eller i en grupp om maximalt 5 personer från ett och samma företag. Det gör det möjligt för företaget att öppet ventillera funderingar och affärskritisk information utan risk för att konkurrenter eller andra företag lyssnar.

Angriper hela webbnärvaron
Deltagaren får under programmet lära sig hur man använder webben till att bli företagets bästa säljare. En rejäl genomgång av webben, från företagets egna webbplatser till omnämnanden i sociala medier, kombineras med modeller och verktyg som beskriver vad varje onlineaktivitet har för affärspåverkan på det egna företaget.

- Coachingprogrammen i webbstrategi utgår från en marknadsstrategisk vinkel. Det gör att deltagarna känner igen sig både i form av vokabulär och tankesätt, säger Magnus Brynestam. Att fler företag inte kommit längre på nätet tror jag till stor del handlar om teknikfobi, avslutar han.

Webbstrategerna hjälper företag att få fler nya och återkommande kunder genom att utbilda deras anställda nyckelpersoner i webbstrategi och digital marknadsföring. Webbstrategerna erbjuder personlig coaching i webbstrategi, webbstrategi som projekt, bollplank och rådgivning samt föreläsningar och kreativa workshops. Webbstrategerna är helt fristående och oberoende och utvecklar personer, inte teknik, och kan därför anlitas oberoende av teknikleverantör eller andra byråer.