Stockholm Globe Arenas

Personliga Globenminnen efterlyses - världsarenan firar 20 år med interaktiv utställning

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 08:35 CEST

Besökarens upplevelser står i centrum när Globen firar 20 år med utställningen Globe Expo. Från och med den 25 april till mitten av oktober kan besökarna under tjugo sekunder dela med sig av sina egna personliga minnen framför en kamera på Globentorget. De bästa bidragen kommer sedan att publiceras på arenans webbplats och arkiveras för framtiden.

- Vi vill uppmärksamma arenans historia och de många evenemang som ägt rum genom åren, men vi är framförallt nyfikna på att höra folks egna minnen. Varje arrangemang rymmer lika många personliga upplevelser och berättelser som antalet besökare, säger Ninna Engberg, VD på Stockholm Globe Arenas.

Nelson Mandelas första framträdande direkt efter frigivningen 1990 är en av de många världsunika händelser som kommer att uppmärksammas. Många minns också när Björn och Benny överraskande dök upp på scenen tillsammans med U2 för att framföra Dancing Queen 1992. Globen var även värd för den första ligamatchen i NHL utanför Nordamerika 2008.

I samband med utställningen hålls under sommaren guidade visningar i Ericsson Globe från den 22 juni till den 16 augusti. Globe Expo visar även hur framtidens evenemangsområde växer fram med nya Stockholmsarenan och den hisnande attraktionen Skyview.

Stor jubileumshelg lördagen den 25 april
Tillsammans med Globen Shopping och Quality Hotel Globe firar vi att Globen fyller 20 år med Öppet hus och fri entré till en massa aktiviteter och erbjudanden.

• Gratis guidade turer i Ericsson Globe, ca 15 min.
  • Idol-Scen på Globentorget 09.00-09.30 med Johan Palm & Kevin Borg. Därefter scenaktiviteter i samband med audition till Idol 2009 i Hovet. Street Dance uppvisning 13.30-14.00 och ponnyridning 12.00- 15.00.
  • Massor av aktiviteter inne i Ericsson Globe. Låna skridskor och lär dig tricks av spelare från DIF hockey. Tony Irvings Dance Academy arrangerar prova-på-dans fram till kl 13.00 och dansuppvisningar under eftermiddagen med La Isla och Street Dance. Prova Guitar Hero och SingStar med hjälp av representanter från Dreamhack.