White Balance AB

Personligt bildarkiv stödjer nu engelska som språk

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2008 09:23 CEST

Imagedesk som är ett personligt online-bildarkiv för professionella fotografer, har nu fått stöd för engelska både på sajten för besökare, men även för engelsk metadata i bildfilerna. Så nu är det enkelt att sälja bilder till hela världen för de fotografer som använder Imagedesk som plattform för sitt online-bildarkiv.

Kort förklarat så kan fotografen styra så att hans/hennes Imagedesk skall presenteras på svenska eller på engelska för en besökare. En besökare kan även själv välja vilket av språken besökaren vill ha på sajten. Hela orderflödet är översatt till engelska och likaså kundsidorna. Besökaren väljer om han/hon vill söka på svenska eller engelska. Om kunden är en utländsk kund så kommer bildfilerna att leveraras med engelsk metadata.

När det gäller metadata så översätter fotografen nyckelorden i sin Imagedesk efter import av bildfilerna. Om fotografen ställt in att han/hon vill dela översättning av nyckelord med andra Imagedeskanvändare så kommer fotografen att få förslag på översättning av orden om sådant finns. Efter varje import av nya bilder så kommer en lista upp med de nya nyckelord som inte är översatta, så att fotografen enkelt kan ta hand om dem. Ett effektivt och smidigt system med minimalt med extraarbete.

Om Imagedesk:

Över 100 fotografer använder idag Imagedesk som en del i deras verksamhet och som helt eller delvis som deras hemsida.

Imagedesk är ett skal för en fotografs hemsida med en mängd inbyggd smarta funktioner som en fotograf behöver för att kunna sälja sina bilder själv. Imagedesk är helt uppbyggt kring en fotografs krav på en onlinetjänst och för sin egen hemsida. För fotografer som säljer mycket bilder så kan man även koppla på e-handelssystem så att kunder direkt kan köpa bilder och betala med kreditkort och faktura.

Imagedesk stödjer Svenska Fotografers Förbund:s och BLF:s prislistor, som finns integrerade i plattformen. Imagedesk ger även rabatt till Svenska Fotografers Förbunds anslutna fotografer och till BLF:s medlemmar.

Imagedesk stödjer personlig design av fotografens Imagedesk genom CSS. Fotografens kan själv styra över sin CSS för att stödja sina krav på layout och utseende.

Imagedesk innehåller många andra funktioner såsom bildspel, kundadministration, kollektionsmappar, uppdragshantering. Vid import av bilder tas nyckelord och annan metadata in från IPTC-fält, och bilder vattenmärks automatiskt med tex fotografens logotyp.

Imagedesk har en fast månadskostnad och en tariff för valt lagringsutrymme. Imagedesk tar ingen provision på sålda bilder.

Mer information och demonstration på www.imagedesk.se

========

Exempel på fotografers Imagdesk-sajter:

========

Imagedesk ägs av White Balance AB (556697-0009). White Balance AB äger och driver även Sveriges största fotocommunity Fotosidan.se.

White Balance AB, Stora Nygatan 5, 2tr, 111 27 Stockholm, telefon 08-218265 eller 070-6345819.

David Elmfeldt
david.elmfeldt@imagedesk.se