Sony Sverige.

Personnytt - Ola Gustafsson

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2006 13:28 CEST

Ola Gustafsson anställs den första maj 2006 som Nordic Business Manager för affärsområdet Advanced Imaging på Sony. Han kommer närmast från Konica Minolta där han arbetat som nordisk marknadschef i drygt fem år.

- Sony kommer att satsa rejält på Advanced Imaging med en rad nya och spännande produkter som jag ska ansvara för och samtidigt samordna försäljningen på den nordiska marknaden, säger Ola Gustafsson.
- Min roll är också att se till att Sony snabbt kommer in i detta mycket viktiga affärsområde.

Det nya affärsområdet innefattar bl.a. de nya digitala systemkameror som Sony ska lansera under sommaren1.

Ola Gustafsson är 34 år gammal och har arbetat inom fotobranschen i 15 år. Fotointresset tog honom in i branschen och han började som säljare i butik och därefter tog han steget in i leverantörsledet.
- Jag har jobbat i branschen i hela mitt yrkesverksamma liv, men det här är nog den hittills största utmaningen. Jag ser fram emot att få vara med om Sonys stora och spännande satsning på en produktgrupp som har en mycket stor framtidspotential – något som vi snabbt ska göra verklighet av, säger Ola Gustafsson.

1 Se Sonys pressrelease från den 20 april 2006: ”Sony lanserar digitala systemkameror”

--------------

Bild finns att hämta på www.newsonline.se/sony

För ytterligare information, kontakta:

-Per Hellberg, Nordisk marknadsdirektör, tel 0709-10 74 10
-Ola Gustafsson, tel 0704-21 22 40

Om Sony
Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro.
Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

– Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR
lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.