123people.se

Personsöktjänsten 123people nu i mobil version

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 11:05 CET

Personsöktjänsten 123people lanserar nu en mobil version av sin sajt, http://m.123people.com och erbjuder därmed mobilanvändare möjligheten att hantera sitt digitala fotavtryck och online-rykte på alla typer av mobila enheter.

Bernhard Hoetzl, marknadsföringschef på 123people, säger: "Vi vill erbjuda alla en möjlighet att hantera och kontrollera sina online-rykten även på resande fot. Det är vanligt att människor kontrollerar sina digitala fotavtryck när de är på jobbet, men i och med att folk i dag använder sina mobila enheter mer och mer för att ta sig ut på Internet så vill vi med denna tjänst tillgodose ett allt mer ökande behov av mobila webbsidor.”

I en undersökning som 123people och undersökningsföretaget meinungsraum.at nyligen genomförde fann man att 90 procent av internetanvändarna som intervjuades känner att deras privatliv och rykte är i fara online.

”För att kunna behålla ett öppet samhälle online måste vi vara medvetna om att varje individ har ett individuellt ansvar inte bara när de delar information på Internet utan också när de aktivt hanterar sina personuppgifter online. 123people erbjuder ett kostnadsfritt men kraftfullt verktyg som är enkelt att använda för just detta ändamål och nu också i mobiltelefonen”, säger Bernhard Hoetzl.

Av 123peoples totala trafik (13 domäner) kommer cirka 10 procent från mobila enheter och företaget tittar just nu på att utveckla ett inhemskt gränssnitt för alla mobila plattformar inom en snar framtid.

Mer information och videointervjuer om den kommande utvecklingen på den mobila marknaden och tablet-marknaden finns på 123peoples blogg.

Tips på hur du hanterar ditt online-rykte:

1. Gå in på den nya mobila webbsidan: http://m.123people.com (eller ladda ner 123peoples app för iPhone från iTunes Store)
2. Fyll i ditt fullständiga namn: förnamn och efternamn
3. Identifiera oönskade resultat
4. Begär att uppgifterna ska tas bort från den ursprungliga källan (webbsidan som sökresultatet kommer ifrån) och/eller justera dina sekretessinställningar på den webbsidan informationen kommer ifrån

För mer information om 123people, vänligen kontakta:

Mia Reynolds

PR-konsult, Lila PR

Mob: 0708 291724

E-post: m.reynolds@123people.com

123people är världens största personsöktjänst med 40 miljoner användare per månad på 14 domäner i lika många länder. Företaget grundades sommaren 2007 av IT inkubatorn i5invest och köptes sedan av det franska företaget PagesJaunes Groupe i mars 2010. 123people.se lanserades i april 2010.