Moderaterna

Persson vilse i Europa

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2004 16:29 CEST

- Göran Persson uppträder alltmer som vilse i Europa. När EU nu förändras med fler medlemsstater, fler unionsmedborgare och då unionen blir både bredare och djupare börjar Göran Persson se risker och hot.

Det säger den moderata riksdagsledamoten och utrikespolitiske talesmannen Gunilla Carlsson i en kommentar till dagens debatt i riksdagen om verksamheten i EU.

- EU är här och nu och blir vad vi gör det till. Vi moderater vill använda EU till att göra Sverige bättre. Genom samarbete kan företagsamhet, handel och välstånd växa snabbare. Med bättre samordning i kampen mot internationell brottslighet och terrorism kan vi göra Sverige tryggare. Men det förutsätter att EU gör rätt saker och att Sveriges röst är stark i EU. Dessutom måste EU-arbetet bättre förankras i Sverige, för det är bara genom samarbete som många av dagens problem kan lösas.

- Göran Perssons ledarskap kan starkt ifrågasättas. Han frånträder tidigare ställningstaganden för öppenhet och likabehandling genom att vilja utestänga ester, letter, litauer och polacker och andra nygamla östersjövänner från vår gemensamma arbetsmarknad. Han vill utesluta delar av den svenska arbetsmarknaden från ökad konkurrens och nya möjligheter genom att på protektionistiskt vis motarbeta att EU öppnar upp även tjänstemarknaderna. Det är helt på tvärs med den linje som hitills varit Sveriges i Europa.

För mer information:
Moderaternas pressjour, tel 073-682 80 00