Kristdemokraterna, KD

Peter Althin ny rättstalesman för Kristdemokraterna

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2004 14:42 CEST

Peter Althin blir Kristdemokraternas nye ordinarie ledamot i justitieutskottet och därmed partiets talesman i rättsfrågor. Det innebär att han blir ordinarie ledamot i justitieutskottet efter Ragnwi Marcelind, som sedan tidigare utnämnts till ordförande för riksdagens bostadsutskott, efter nye partiledaren Göran Hägglund. Alf Svensson går in som ersättare i utrikesutskottet.

Detta är några av nyheterna i den omflyttning som skett på grund av partiledarskiftet i Kristdemokraterna.

- Det är med glädje som jag kan presentera advokat Peter Althin som ny talesman i rättsfrågor. Althin är inte bara en av Sveriges bästa advokater utan även en person med lång erfarenhet av hur rättssamhället fungerar, hur brott kan förebyggas och enskilda människor skyddas mot övergrepp, säger Stefan Attefall, gruppledare för Kristdemokraterna i en kommentar.

- Jag är också mycket tillfredsställd över att Alf Svensson tar plats i utrikesutskottet. Alf Svensson har, som bekant, ett stort engagemang i utrikesfrågorna och har tidigare varit statsråd med ansvar för bistånd och mänskliga rättigheter, säger Stefan Attefall.

Partiledare Göran Hägglund tar nu plats i Nordiska Rådet, Krigsdelegationen och i Utrikesnämnden, där Alf Svensson tidigare suttit.

Maria Larsson, förste vice partiordförande, blir ny ersättare i såväl Utrikesnämnden som Riksbanksfullmäktige.

Tredje vice talman Helena Höij tar också nu en ordinarie plats i valberedningen samtidigt som hon går in som ersättare i konstitutionsutskottet.

Lars Lindén blir ny ersättare i finansutskottet och tar där över ansvaret för de kommunalekonomiska frågorna efter Olle Sandahl, som i sin tur går in i justitieutskottet för att stödja Peter Althin. Kenneth Lantz blir ny ersättare i Kulturutskottet efter Helena Höij. Dan Kihlström blir ny ersättare i Miljö- och jordbruksutskottet. Torsten Lindström blir ny ersättare i socialförsäkringsutskottet. I näringsutskottet går Mikael Oscarsson in som ny ersättare. I trafikutskottet blir Tuve Skånberg ny ersättare samtidigt som han är kvar som extra ersättare i konstitutionsutskottet.

För mer information:

Stefan Attefall