Hagmans Tandvård i Åsa

Peter den store - inte mycket till tandläkare

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 19:12 CEST

PRESSRELEASE 2011-06-14:Peter den store - inte mycket till tandläkare

Peter I - även känd som den store - har kallats Sveriges Fiende nr 1. Han var stor i alla avseenden - över två meter lång - och gjorde som han ville i livet. Tandläkare Calle Hagman förklarar här varför den begåvade despoten skulle ha blivit en usel tandläkare.

Peter blev rysk tsar vid tio års ålder. Han genomförde flera reformer som hade stor betydelse för Rysslands modernisering. Han utvidgade kraftigt det ryska rikets gränser. Han har kallats den mest färgstarke furste som någonsin funnits. Och han var brutal. Illdådare som Henrik VIII och kejsar Nero i Rom bleknar vid jämförelse.

Gjorde som han ville

Peter den store var impulsiv, våldsam och hade nära till svåra vredesutbrott. Han drack kopiösa mängder alkohol. Livet igenom led han av svåra tics, vilket är ett omisskänneligt symtom för Tourettes syndrom. Han drabbades möjligen av komplexa motoriska tvångshandlingar när han fysiskt gav sig på oskyldiga.

År 1697 begav han sig till  Europa på en slags studieresa. Han försökte resa anonymt som artilleristen ”Peter Michailov”. Peter lyckades dåligt bemästra sin svaghet för sprit när han kom till England. Hans omåttlighet skrämde hans värdar. Peter och hans följe totalförstörde med sitt våldsamma festande den bostad de hyrde. De uppförde sig som Rolling Stones och Led Zeppelin  nästan 300 år senare: slog sönder möbler och dörrar, sköt till måls på porträtten, bröt upp parketten, sprätte upp fjäderbolstrarna och krossade 300 fönsterrutor. ”Huset blev en ruin”. Peter avkrävdes ett skadestånd på 350 pund sterling. Idag tror många att Karl XII hade Aspergers syndrom . Därför kanske Det stora nordiska kriget (Narva, Poltava) borde byta namn till "Det neuro-psykiatriska kriget".

Peters hobby smärtsam för andra

- Jag vill bespara läsarna de värsta exemplen på denne grymme sadists morbida nöjen. Här ska bara nämnas Peters befängda hobby att dra ut tänder på alla i sin omgivning. Medarbetare, utländska diplomater – ingen gick säker. De utdragna eller utslagna tänderna, som han stolt visade upp, förvarade han i stora säckar, säger Calle Hagman, tandläkare i Borås och aktiv på bloggen www.callehagman.se

- Nej, en bra tandläkare hade Tsar Peter inte blivit. Som tandläkare försöker man tvärtom rädda vad som räddas kan. Smärta kan idag reduceras till ett minimum. Slutligen vill man naturligtvis att patienterna trivs och kommer på återbesök. Peter hade raskt blivit arbetslös, avslutar Calle Hagman

* Källa: Läkartidningen ❙ Nr 18–19 ❙ 2005 ❙ Vol. 102. Bengt Lagerkvist, docent i pediatrik, f d överläkare vid Folke Bernadottehemmet, Uppsala, nu (2005) VD i Rehab Euro AB, Umeå.

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.

Följ oss på Facebook!