Miljöpartiet de gröna i Västernorrland

Peter Eriksson besöker Härnösand

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 16:22 CEST

Peter Eriksson (MP) och andranamn till EU-valet kommer till Härnösand 16 maj när en dryg vecka återstår av valkampanjen. På programmet står besök hos Länsstyrelsen som vill uppdatera honom om aktuella frågor kring transporter och regional utveckling. Ett möte på stan hinns också med innan han far vidare norrut. Peter är en av få kandidater från Norrland på valbar plats.

Program:

Aktuell version av programmet, öppnas i en ny flik där också kontaktuppgifter finns:

Bakgrund:

Regionernas utveckling, hållbar energi och transporter är viktiga frågor som Peter vill ta med sig till Bryssel. Länsstyrelsens enhet för regional utveckling besöks därför.

Miljöpartiet vill:

1) Miljöpartiet vill revidera den nationella planen för transportsystemen efter valet så att den lever upp till klimatmålen. Det kommer bland annat att leda till en omfördelning av medel från byggande av väg till byggande av järnväg.

2) Miljöpartiet vill öka ramen med 56 miljarder, från 522 till 578 miljarder, inom planperioden 2014-2025. Sammanlagt ökar då satsningarna på byggande och underhåll av järnväg och annan spårtrafik med cirka 90 miljarder.

3) För Västernorrland och Härnösand innebär det att följande projekt kan förverkligas:

• Dubbelspårsutbyggnad på delar av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall

• Ny dragning av delar av Ådalsbanan mellan Sundsvall och Härnösand