Miljöpartiet de gröna

Peter Eriksson i valkampanj i Vanuatu

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2004 09:28 CEST

Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson har just kommit hem från en resa till ö-landet Vanuatu i Stilla Havet. Han har varit där på inbjudan av landets gröna parti Grin Pati med anledning av deras valrörelse.

Vanuatu har nyval 6 juli till följd av en misstroendeförklaring mot premiärministern. Posten tillhör det största partiet Vanuaaki Pati (VP), som dominerat landet sedan självständigheten 1980. De gröna sitter med i koalitionsregeringen och har utrikesministerposten. Den gröna utrikesministern Moana Carcasses anses ha gjort ett bra arbete i regeringen och de gröna väntas göra ett bra val.

Grin Pati bildades 2001 och fick redan i valet 2002 två platser i parlamentet. Under perioden har dessutom flera oberoende parlamentariker anslutit sig till de gröna. Förhoppningen är att i tisdagens val få minst fem mandat av 52 säten. Man ställer upp med en eller flera gröna kandidater i alla sex valdistrikten.

Peter Eriksson har under sitt besök följt med i de grönas valkampanj runt omkring i byarna på de två största öarna Espiritu Santo och Malakula.

- Genom att bjuda in Miljöpartiet i Sverige har de gröna velat visa upp att vi är en global rörelse som tänker liknande tankar och kämpar för samma överlevnadsfrågor i hela världen. Man vill ut ur den isolering som man upplever, med dåliga förbindelser med omvärlden, säger Peter Eriksson.

- Dessa länder i Stilla Havet påverkas starkt av klimatförändringarna. De får miljökonsekvenser för vädret med mer extrema väderomslag och cykloner, för livet i haven och därmed på fisket, samt för grundvattnet när havsnivån stiger. Vissa öar riskerar att till och med sjunka i havet. Det är en hotande katastrof, säger Peter Eriksson.

- De valmöten jag har fått uppleva i byarna har präglats av mycket folk och en positiv stämning. Byarnas representanter har fört fram befolkningens önskemål. De gröna kandidaterna driver frågorna om en hållbar framtid så att människor kan fortsätta överleva på fisket och naturen och ha tillgång till rent vatten. Man driver även starkt frågorna om kostnadsfria skolor och bättre vägar så att människor kan ta sig fram. Vägarna är undermåliga och ibland obefintliga på öarna.

Miljöpartiet kommer att följa valet på Vanuatu och presentera resultatet på www.mp.se när det är klart senare i veckan. Där kommer också bilder från Peter Erikssons besök att finnas.
De gröna i Vanuatus hemsida är under uppbyggnad. Se www.grin.vu

Peter Eriksson kommer att hålla sommartal om klimatfrågan i Backåkra, Österlen, 8 augusti. Detta sker i samband med internationella utskottets sommarläger.

Kontakt: Peter Eriksson 070-524 87 76
Caroline Kling, pressekreterare 070-593 19 12