Miljöpartiet de gröna

Peter Eriksson: nu behövs lagstiftning om hemliga partistöd

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 11:56 CEST

Reinfeldt och Hägglund vägrar att redovisa sina hemliga bidragsgivare. De fortsätter att försvara ett korrumperande system. Därför måste vi nu ha lagstiftning. Det räcker inte med en frivillig överenskommelse som det största regeringspartiet vägrar att delta i, säger Miljöpartiet de grönas språkrör Peter Eriksson.
I nästan alla andra länder är det självklart att partier måste redovisa sina bidragsgivare. Det är en förutsättning för att förhindra korruption och jäv. Starka ekonomiska intressen ska inte kunna påverka politiken genom att skänka pengar till makthavarna. Sverige är ett tämligen unikt undantag. I Europa är det bara San Marino, Malta och Schweiz som förutom Sverige saknar sådan lagstiftning.

I Sverige finns en frivillig överenskommelse mellan partierna att redovisa bidragsgivare över 20 000 kronor per år. Men Moderaterna och Kristdemokraterna har hittills vägrat att ställa sig bakom.

- Kärnkraftsbolagen, bankerna och Gazprom är bara några exempel på företag som alla gynnats kraftigt av beslut som fattats av den borgerliga regeringen under mandatperioden. Har någon av dessa eller dess ägare skänkt pengar till Moderaterna? säger Peter Eriksson.

- Vem betalar Reinfeldt? Väljarna måste få ett svar på den frågan. Man kan inte bli allmänintressets företrädare så länge särintressena hålls hemliga.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Marie Utter, språkrörssekreterare för Peter Eriksson, 0703-72 73 23