Miljöpartiet de gröna

Peter Eriksson uppmanar Göran Persson och Fredrik Reinfeldt: Gör som Chirac och utlys folkomröstning

Pressmeddelande   •   Jul 14, 2004 16:59 CEST

Idag kom Jacques Chirac med beskedet att Frankrikes närmare 60 miljoner invånare ska få chansen att folkomrösta om den föreslagna EU-konstitutionen. Därmed är det snart hälften av EU:s befolkning som får den möjligheten.

- I och med Frankrike beslut om folkomröstning så är det klart att minst 203 miljoner kommer rösta om EU-konstitutionen. Sannolikt kommer mer än hälften rösta när andra länder följer efter. Jag tror inte att svenska folket kommer att acceptera att stå vid sidan av när de andra ländernas medborgare bestämmer vår framtid, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson i en kommentar.

Miljöpartiet kommer fortsätta att samla in namn för att få till stånd en folkomröstning även i Sverige. Kravet stöds av en majoritet av svenskarna, det visar både opinionsundersöknignar och vallokalsundersökningar.

- Vi kommer att fortsätta vår kampanj tills vi får igenom vårt krav på folkomröstning. Folkomröstningen om EMU och valet till EU-parlamentet visar att svenska folket inte vill ha den starka överstatlighet som konstitutionen skulle innebära. För att få en bättre förankring av EU-politiken behövs folkomröstningar om Europas framtid. Chirac vågar ta den debatten, frågan är om Göran Persson och Fredrik Reinfeldt gör det. Jag uppmanar de att tänka om nu, det blir bara mer pinsamt för de ju längre de väntar, avslutar Peter Eriksson.

Kontakt: Peter Eriksson, 0705- 24 87 76

Detta är ett pressmeddelande från Miljöpartiet de Gröna. Du har fått det därför att du är anmäld till Miljöpartiets pressmeddelandelista