Svensk Mjölk AB

Peter J. Skogström och Jakob Lells vidare till final i Årets Kock

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 10:00 CEST

I Malmö avgjordes i dag den första av två semifinaler i Årets Kock 206 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Peter J. Skogström från Mat & Vin på Stolpaberga i Bunkeflostrand tog hem förstaplatsen bland de tolv tävlande kockarna som alla lagade var sin rätt med hälleflundra som huvudråvara. På andra plats kom Jakob Lells från Skanörs Gästgifvaregård. Båda är direktkvalificerade till finalen som hålls i Göteborg den 1 februari 2006.

De övriga semifinalisterna i Malmö har fortfarande chans att gå vidare till final, eftersom juryn utser ytterligare två finalister när båda semifinalerna är genomförda.

Peter J Skogström är en veteran i tävlingssammanhang. Han har tre finaler i Årets Kock bakom sig där han slutat på 2:a, 3:e och 4:e plats. Dessutom har han varit med och tagit två OS-guld och två VM-guld med Kocklandslaget.

Peters vinnarrätt bestod av Kummin- och farinhalstrad hälleflundra med kräftbrässerade morötter och dill. Juryns motivering löd: ”En välkomponerad rätt i storlek, utseende och smak med fin balans i kryddningen.”

Jakob Lells kom på andra plats med sin rätt bestående av mjölkpocherad hälleflundra med paksoi, karljohansvamp och blåmusselskum. Rätten serverades med potatis- och pepparrotscannelloni.

Den andra semifinalen hålls i Härnösand den 27 oktober. Fyra semifinalvinnare, två från varje semifinal, går direkt vidare till finalen. Övriga finalister väljs ut av juryn när båda semifinalerna är avslutade.

Samtliga semifinalister som tävlat i Malmö var:
Andreas Landén, Sture Mat & Inspiration samt Hagdahls Kök, Linköping
Andreas Sundin, Restaurang Tabla, Göteborg
Jakob Lells, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör
Johan Björkman, Restaurang Soho, Göteborg
Karol Rafael, Olson´s Skafferi, Helsingborg
Kwang Henriksson, Swea Hof/Elite Plaza Hotel, Göteborg
Marie Skogström, Skogströms Kök & Butik, Malmö
Martin Hansen, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör
Peter J. Skogström, Mat & Vin på Stolpaberga, Bunkeflostrand
Simon Lundén, swedish taste/Hills Restaurant, Göteborg
Tommy Myllymäki, Hotell Borgholm, Borgholm
Torbjörn Lilius, Restaurang Hipp, Malmö

Juryn
Juryn som valde ut semifinalisterna bestod av Fredrik Eriksson (ordf.), Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, kreativ ledare Restaurangakademien, Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, Restaurang Fond, Göteborg, Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm samt Gert Klötzke, Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred.

Fredrik Eriksson, juryns ordförande, 070-349 60 68
Hanna Halpern, general, Årets Kock, 070-555 82 82
Kristofer Nilsson, presschef, Årets Kock, 070-246 61 97

Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockar. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.