Svensk Mjölk AB

Peter Johansson och Johan Karlsson vidare till final i Årets Kock

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2005 10:11 CEST

I Härnösand avgjordes i dag den andra av två semifinaler i Årets Kock 2006 – det svenska mästerskapet i professionell matlagning. Peter Johansson från Restaurang LUX STOCKHOLM tog hem förstaplatsen bland de tolv tävlande kockarna som alla lagade var sin rätt med hälleflundra som huvudråvara. På andra plats kom Johan Karlsson från Alfredos Restaurang i Stockholm. Båda är direktkvalificerade till finalen som hålls i Göteborg den 1 februari 2006.

Peter Johansson har rutin i tävlingsköket och var i final i Årets Kock 2004. Han äger och driver stjärnkrogen LUX STOCKHOLM och beskriver sig som snabb, stresstålig och nyfiken. Peters vinnarrätt var kryddhalstrad hälleflundra med belonostron, syrad lök, dill och skarpsill. Juryns motivering löd: ”En stilren rätt med huvudråvaran i fokus. Klassiska klara svenska smaker med nutida fräschör”.

Även Johan Karlsson från Alfredos Restaurang i Stockholm lyckades bra i semifinalen. Han kom på andra plats med sin rätt ansjovisspäckad hälleflundra kryddad med citron, brynt smörbuljong, bakad syltlök och spetskål samt pepparrotspotatis med rökt sidfläsk. Johan beskriver sig som en envis och viljestark kock med en förkärlek till det gröna köket.

Vid den första semifinalen i Malmö kom Peter J. Skogström från Mat & Vin på Stolpaberga i Bunkeflostrand på första plats. Tvåa blev Jakob Lells från Skanörs Gästgifvaregård. Under nästa vecka utser juryn ytterligare två finalister bland de som tävlat i semifinalerna. Finalen i Årets Kock 2006 hålls i Göteborg den 1 februari.

Samtliga semifinalister som tävlat i Härnösand var:
Albin Wessman, Restaurang Bon Lloc, Stockholm
Anders Wilhelmsson, News Café Bar och Restaurang, Umeå
Andreas Nylén, Skebo Herrgård, Skebobruk
Bertil Hammar, Stockholm Spis (personalrestaurang OMX), Stockholm
Christian Moborg, Kattilakoski Gastronomi, Övertorneå
Hans Erik ”Laban” Holmqvist, Marmite Matsal, Åre
Jens Settovaara, Icehotel, Jukkasjärvi
Johan Karlsson, Alfredos Restaurang, Stockholm
Martin Hansen, Skanörs Gästgifvaregård, Skanör
Morgan Lundin, frilans, Arvidsjaur
Per Ängsås, Stockholm Spis (personalrestaurang OMX), Stockholm
Peter Johansson, Restaurang LUX STOCKHOLM, Stockholm
Ulrika Brydling, Marmite Matsal, Åre

Juryn
Juryn som valde ut semifinalisterna bestod av Fredrik Eriksson (ordf.), Årets Kock 1987, Långbro Värdshus, kreativ ledare Restaurangakademien, Stockholm, Thomas Drejing, Kronovalls Vinslott, Tomelilla, Melker Andersson, F12, Grill, Restaurangen m.fl., Stockholm, Stefan Karlsson, Årets Kock 1995, Restaurang Fond, Göteborg, Malin Söderström, Restaurang Moderna Museet, Stockholm samt Gert Klötzke, Årets Kock 1986, professor i gastronomi vid Umeå universitet, Gripsholms Värdshus, Mariefred.

Fredrik Eriksson, juryns ordförande, 070-349 60 68
Hanna Halpern, general, Årets Kock, 070-555 82 82
Kristofer Nilsson, presschef, Årets Kock, 070-246 61 97

Tävlingen Årets Kock har i över tjugo år arrangerats av Sveriges mejeriföretag (Arla Foods, Falköpings Mejeri, Gefleortens mejeriförening, MILKO, Norrmejerier och Skånemejerier) i samverkan med Gastronomiska Akademien, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR) och Svenska Kockar. Tävlingen är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj, erövrar titeln Årets Kock och blir medlem i Föreningen Årets Kock.