Bokdagar i Dalsland

Peter Nilsson tilldelas Dalslands Litteraturpris

Pressmeddelande   •   Jul 20, 2010 07:49 CEST

Varje år delas Dalslands Litteraturpris ut. I år är det 10-årsjubileum, vilket gör ceremonin extra högtidlig! Årets pristagare heter Peter Nilsson, poet, kortprosaist och novellförfattare bosatt i Göteborg. Litteraturpriset får han för sina skildringar av ett Dalsland sett snett utifrån.

Även om Peter Nilsson har sina rötter i Norrbotten och Södertälje och bor i Göteborg, är kopplingen till Dalsland stark. Han har i många år intresserat sig för landskapets karaktärer och i hans kortprosa och noveller är historierna ofta direkt hämtade från Dalsland. 2008 kom diktsamlingen Jotack, utgiven på bokförlaget Mormor.  Just nu pågår arbetet med att färdigställa nästa samling. Även denna sägs vara baserad på en övervägande del dalslandsstoff. I sin litteratur har han byggt upp ett slags fiktivt Dalsland där längtan, arbete och fågelfaunan i Frändefors är några av de återkommande temana.

Bakom priset står Dalslands Litteraturförening och Dalslands Sparbank.
- Vi vill uppmärksamma Peter Nilssons medryckande skildringar av detta lilla landskap, säger Anita Alexanderson, ordförande i Dalslands Litteraturförening och huvudansvarig för Bokdagar i Dalsland.
Juryn består av medlemmar i Dalslands Litteraturförening som alla var slående överens. Så här lyder deras motivering:

Peter Nilsson har sett och tolkat Dalsland på sitt eget sätt; med utifrånperspektiv och lite undrande. Är detta landskap möjligt? Han har ryckt i osynlighetsmanteln och förgätmigej-mössan och visat oss en glimt av ett annat Dalsland.  I poesins pregnanta form och i novellens prosa, har han lyckats förmedla en bild av vårt landskap som känns både genomskådande och genuint engagerande. För detta och för sina många insatser som litteraturspridare i landskapet tilldelas han Dalslands Litteraturpris 2010.

Vid sidan av sitt författarskap arbetar Peter Nilsson som projektledare för Forum för Poesi och Prosa, informatör på Författarcentrum Väst och har även en bakgrund som journalist.

Priset kommer att överlämnas den 31 juli under Bokdagar i Dalslands Författardagar i Åmål. Då kommer man också att kunna höra ett urval av pristagarens texter.

Högupplöst foto - klicka här

moa@bokdagaridalsland.se
tel: +46703560287

www.bokdagaridalsland.se