Svenska Orienteringsförbundet

Peter Öberg eller Erik Axelsson i topp på söndag?

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 11:10 CEST

Till helgen (20-21 september) avgörs orienteringens ädlaste gren - nämligen långdistans-SM. Arrangör är IFK Södertälje och tävlingsplats är skogarna mellan Järna och Nykvarn. Intresset för årets långdistans-SM är rekordstort. 698 löpare har anmält sig till tävlingen, vilket är den högsta deltagarsiffran på 2000-talet. En anledning till det höga antalet anmälda är att det i år för första gången är fritt för alla att delta.

SM i långdistans omfattar sex klasser: herrar och damer 21, 20 och 18. På lördag genomförs kval och på söndagen final där varje finalheat består av 30-40 löpare.

Största klass är H21 där det är 176 anmälda. Av landets 20 högst rankade löpare finns 17 med i anmälningslistan.

Bland favoriterna återfinns ett par lokalt välkända orienterare. Det handlar om regerande mästaren på distansen, Peter Öberg, som tävlar för Stigtomtaklubben OK Hällen. Peter vann också natt-SM i Trosa i våras. Där var Erik Axelsson, som i SM-sammanhang tävlar för moderklubben Finspångs SOK men som annars återfinns i norska Halden, tvåa. Erik, som tidigare representerat Södertälje-Nykvarn OF, har i år visat att han är i bra form med bland annat seger på SM i ultralång distans i början på augusti.

På damsidan vill säkert Karolina A Höjsgaard, Domnarvets GoIF, ha revansch på Helena Jansson, IF Hagen, för den knappa förlusten i elitseriens långdistans (masstart) för några veckor sedan. Stora Tuna-löparna Lena Eliasson, som är regerande mästare på distansen, och Emma Engstrand vill säkert också vara med i segerdiskussionen.

I de yngre klasserna finns ett par stora framtidslöften som nu vill visa att JVM-gulden inte vara en tillfällighet. Det gäller Johan Runesson, OK Tisaren, i H18 och Jenny Lönnkvist, Tullinge SK, i D20.

Söndagens final i långdistans-SM ingår för seniorerna som en deltävling i Elitserien och för juniorerna som en deltävling i Silva Junior Cup.

---

För mer information:

Arrangörens hemsida (där det också finns vägbeskrivning till tävlingsplatsen): http://www.sm2008.se

Pressvärd: Michael Wehlin 070-268 58 35 och Kjell Flagstad 070-721 23 03

Tävlingsledare: Bengt Mattiasson 0705-82 06 46

---

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 08-587 720 72, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se Sören Emmervall, 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet Box 22 171 18 SOLNA Tel 08-587 720 00 Fax 08-587 720 88 E-post: info@orientering.se http://www.orientering.se