Kulturföreningen Scensation

Kulturföreningen Scensation presenterar stolt

Peter Pan och Wendy - ett vidunderligt äventyr

10 – 24 juli på Hälsinglands Träteater i Järvsö

”Ingen vill ha dig fattar du väl, du är ingen! Men lilla gumman bry dig inte om vad de säger, skärp dig, sitt inte och fantisera, du är 12 år och snart är du vuxen…”

Peter Pan landar mitt i Wendys mardröm, han tar med henne på en magisk resa där hon får uppleva händelser långt bortom den grå vardagen. Wendy sveps med i ett vidunderligt äventyr bland pirater, sjöjungfrur, förlorade barn och älvor, hon blir också kär för första gången. I landet Ingenstans verkar allt möjligt, men är det på riktigt eller drömmer hon fortfarande? En sak är dock säker – i landet Ingenstans är fantasin alltid närvarande!

Som Kapten Krok säger: Pan är tillbaka! I sommar spelas den musikfyllda sagan åter på Hälsinglands Träteater. Det blir en finputsad, förbättrad, roligare, fläskigare och läskigare föreställning framförd av ett 30-tal skådespelande barn och vuxna.

Vi är också stolta att presentera några nyförvärv detta år!

Rollen som Kapten Krok kommer spelas av den mycket meriterade operasångaren Lars Arvidson. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Lars har etablerat sig som en av Sveriges mest anlitade sångare och har framträtt med alla de stora symfoniorkestrarna i landet och på operahus runt om i Europa. På hemmaplan har Lars bland annat sjungit på Kungliga Operan i Stockholm, Drottningholms slottsteater, Dalhalla, Norrlandsoperan, Malmö Opera och Folkoperan. Man har kunnat se Lars i SVTs inspelning av Don Giovanni, samt Wozzeck. På sin repertoar har Lars baspartierna i i stort sett samtliga stora sakrala verk av kompositörer som Bach, Händel, Mozart och Haydn.

Den innevarande säsongen innehåller Don Basilio i Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan i Stockholm samt rollerna Wurm i Luisa Miller och Duke of Gloucester i Reimanns opera Lear på Malmö Opera samt Pluto i J.M Kraus opera Proserpin i Potsdam.

Efter sin medverkan som Kapten Krok kan man höra Lars som Dulcamara i Donitzettis opera Kärleksdrycken i Oslo innan han åker vidare till Norrlandsoperan.

Rollen som Smee kommer i sommar spelas av Josefin Reinhard. Hon tog examen från Musikalakademien i Umeå 2002 och har sedan dess arbetat på Astrid Lindgrens Värld, bland annat som Lovis i Ronja Rövardotter och Martina i Rasmus på luffen, samt medverkat i Vasastansrevyn i Stockholm som fick fina recensioner i både DN och SvD.

2010 sökte SVT musikalartister till en ny programsatsning där Josefin kom med till de livesända veckofinalerna i programmet Jakten på Julia , och fick i fem liveprogram sjunga solo och göra ensemblenummer, i jakten på att knipa rollen som Julia.

Sedan 2012 har Josefin medverkat vid flertalet uppsättningar på Svenska Teatern i Helsingfors där man kunnat se henne i roller som Paulette Goddard och Oona O'Neill, i den nyskrivna pjäsen Chaplin om Charlie Chaplins liv. Till hösten fortsätter hennes anställning på Svenska Teatern med föreställningen Chaplin, men man kan också se henne spela apa, varg och gam i familjemusikalen Djungelboken.

Älvan Tingeling spelas av Cecilia Gustafsson, en kvinna som aldrig tidigare stått på en teaterscen men som har lång erfarenhet av fitness/yogabranschen där hon ständigt profilerat sig och representerat nytänkande och gränslöshet. Cecilia har under åren presenterat många klasser på stora konvent i Sverige och internationellt, fungerat som utbildare och föreläsare för mängder av instruktörer, samt koreograferat och deltagit i många olika typer av shower.

Cecilia har lanserat en rad framgångsrika träningkoncept genom åren så som Soma Move® och Afropowerdance®. Dessa har skördat stora framgångar och finns nu på hundratalet ställen runt om i Sverige, Norge och Finland. Som instruktör beskrivs hon som varm, jordnära, energisk, kreativ och äkta. Oavsett om hon står på scenen på något stort konvent eller på golvet i den egna träningsstudion hemma i Hälsingland.

Varmt välkommen att recensera föreställningen på premiären eller annan valfri föreställningsdag! För O.S.A. eller önskan om intervjuer eller repetitionsbesök vänligen kontakta Amanda Torsdotter på 070-694 43 93 eller amanda@scensation.se

ETT PRESSUTSKICK FRÅN

Kulturföreningen Scensation