NCC AB

Peter Svensson ny vd på NCC Boende AB

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 09:02 CET

Peter Svensson har utsetts till ny verkställande direktör för NCC Boende AB. Han efterträder Kerstin Gillsbro som övergått till en tjänst som VD för Jernhusen AB.

Peter Svensson kommer närmast från Skanska där han bland annat varit verksam som distrikts- och regionchef för Skanska Nya Hem, och nu senast som affärsområdeschef för bostadsutvecklingen inom Skanska Nya Hem.

– Det är mycket glädjande att Peter tackat ja till att leda vår svenska boendeutvecklingsaffär. Den erfarenhet och kompetens han bär med sig är inte bara oerhört värdefull för NCC Boende AB utan blir även ett viktigt bidrag till NCC Housing som är en ledande bostadsutvecklare i norra Europa, säger Peter Wågström, affärsområdeschef NCC Housing.

Peter Svensson tillträder sin tjänst på NCC under våren 2011. Han kommer att rapportera till Peter Wågström, och ingå i ledningsgruppen för affärsområdet.

För frågor, vänligen kontakta
:

Peter Wågström, affärsområdeschef NCC Housing, 08-585 530 40, 070-527 31 31

Charlotte Hagman, kommunikationschef NCC Housing, tfn 08-585 516 84, 070-376 10 64

Peter Svensson, affärsområdeschef Skanska Nya Hem, tfn 070-338 21 00

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på
www.ncc.se/press

NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing.

2009 hade NCC i Sverige en omsättning på knappt 29 Mdr SEK och cirka 10 000 anställda. NCC Housing utvecklar och säljer bostäder på utvalda marknader i Norden, Tyskland, Baltikum och St Petersburg.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Omsättningen år 2009 var 52 Mdr SEK och antalet anställda cirka 18 000.