TELEFUNKEN

Peter Wallunger ny affärsområdeschef för hushållsprodukter på TELEFUNKEN

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 12:50 CET

Den 17 januari 2011 tillträdde Peter Wallunger tjänsten som affärsområdeschef för TELEFUNKENS vitvaruverksamhet i Norden.
Peter Wallunger, som har 15 års erfarenhet från vitvarubranschen, kommer senast från EEL AB där han jobbat som Försäljnings- och Produktchef. Han ser nu fram emot utmaningen att etablera TELEFUNKEN på den Nordiska vitvarumaknaden.

– Jag ser verkligen fram emot att få vara med från början och utveckla det här affärsområdet, företaget och varumärket, säger Peter Wallunger och fortsätter.

– Fokus initialt handlar om att skapa ett attraktivt produktsortiment för både slutkund och återförsäljare, som kommunicerar TELEFUNKENS formspråk. Det är viktigt att vi är lyhörda och flexibla i vår relation med återförsäljarna eftersom de är uppdaterade och vet vad kunderna efterfrågar, och diskussioner är påbörjade med flera aktörer på den Nordiska marknaden.

Innan Wallunger började på TELEFUNKEN arbetade han 5 år som Försäljnings- och Produktchef inom koncernen EEL AB, som äger några av Sveriges största vitvarukedjor. Från 2002 till 2005 var han Commercial Manager på Whirlpool Nordic AB, med ansvar för den svenska verksamheten. Dessförinnan arbetade han under 7 år som Divisionschef på Electrolux Hemprodukter AB.

– Vi är mycket glada över att tillsätta Peter Wallunger som affärsområdeschef för vår vitvaruverksamhet, säger Jörgen Schulze, styrelseordförande i TF Nordic AB. Peters gedigna bakgrund och branscherfarenhet blir oerhört värdefull för vår Nordiska etableringssatsning.

För ytterligare information, kontakta:

Jonas Linder, marknadschef, TF Nordic AB
E-post: jonas.linder@tfnordic.se

Peter Wallunger, affärsområdeschef hushållsprodukter, TF Nordic AB
E-post: peter.wallunger@tfnordic.se

Varumärket TELEFUNKEN har 100 år gamla anor och är en symbol för tysk ingenjörskonst. 2009 grundades TELEFUNKEN Partner Alliance i Tyskland, ett nätverk av producerande leverantörer och licensierade partners. Idag säljs TELEFUNKENS hemelektronikprodukter i över 120 länder. 2010 grundades TF Nordic AB. Som medlem av TELEFUNKEN Partner Alliance ansvarar bolaget för försäljningen på den Nordiska marknaden. TELEFUNKENS långsiktiga strategi är att bli en ledande aktör på marknaden för konsumentprodukter. Företaget har starka ägare, en namnkunnig styrelse och drivs i en utpräglad entreprenörsanda. Besök www.telefunken.se för mer information.