Tour of Jamtland

Peter Williams snabbast i Tour of Jamtlands kriterium

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2013 22:02 CEST

Det var brittisk dominans i inledning av årets Tour of Jamtland. Peter Williams, Team IG Sigma Sport var snabbast och spurtslog Yanto Barker, Team UK Youth och trea blev Alexander Gingsjö, Team People4You Unaas cycling- Powered by Bliz alla på samma sekund.

- Jag hade bestämt mig för att ligga långt fram i täten redan från början och jag gick med i den första utbrytningen som visade sig hålla. Sedan försökte jag vara kall in på upploppet och skaffa mig en bättre position än Yanto och det blev riktigt tight över mållinjen. Det är nog inga större tidsskillnader efter idag så vi får se hur det går imorgon men vårt team är riktigt motiverat och många av oss är i bra form, säger Peter Williams Team IG Sigma Sport.

Bästa hemmaåkare blev Karl Walej Team Assessio Frösö IF, 10 sekunder efter segrande Williams. Veteranen Magnus Bäckstedt som tävlar för Team Assessio Frösö IF slutade på en 89 plats, 3 min 10 sekunder efter segraren.

Imorgon fortsätter tävlingarna med den första linjeloppsetappen mellan Östersund och Vemdalen, 145km och nästan 1800 höjdmeter ska avverkas innan målgången på Vemdalsskalet

Foton från dagens etapp och pressbilder fria för användning hittar du här

För mer information kontakta:

Christer Hillörn, medieansvarig, tel 070-690 14 50, christer@tourofjamtland.se

Anders Bromée, projektledare, tel 070-182 62 04, anders@tourofjamtland.se.

Tour of Jamtland är ett 4-dagars internationellt etapplopp för eliten där kungen av Skanderna ska koras. Tävlingen körs den första veckan i augusti och rör sig mellan de fyra orterna Östersund – Vemdalen – Åre – Trondheim och utgör ett verkligt kraftprov i nordiska cykelsammanhang. I tävlingen ingår även motionsloppet Tour of Jamtland Cyclosportive med sträckningarna Trondheim - Åre, 214 km och Storlien - Åre 60km. www.tourofjamtland.se