Probi AB

Peter Zakrisson tf VD för Probi

Pressmeddelande   •  Aug 29, 2003 15:10 CEST

Peter Zakrisson, 42, arbetande styrelseordförande för det börsnoterade forskningsföretaget Probi i Lund, har utsetts till tillförordnad VD i bolaget. Han tar över efter Monica Wallter som lämnar Probi.

"Probi är på väg in i nästa fas, efter vårt globala avtal med livsmedelsjätten Danone. Det kommer att innebära allt större fokus på forskning. I ett sådant läge är det naturligt med en VD som har en tung affärsmässig forskarbakgrund. Tills vi hittar en lämplig kandidat tar jag på mig arbetet som tillförordnad VD", säger Peter Zakrisson.

Sören Gyll, styrelseledamot i Probi, tar över ordförandeskapet till dess att en ny VD är utsedd.

För mer information vänligen besök www.probi.se eller kontakta: Peter Zakrisson, VD, Probi, tel 0709-509620

Probi AB är ett bioteknikföretag med världsledande forskning och utveckling inom probiotika för användning inom functional food, kosttillskott och klinisk nutrition. Probi är sedan 1998 noterat på NGM Equtity. Företaget har egen forskning och utveckling inom fyra forskningsområden; Mag- och tarmsjukdomar, Immunförsvaret, Riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar samt Stress och återhämtning. Probi har ett stort samarbetsnätverk med svenska och internationella forskare för att utföra kliniska studier på probiotiska bakterier. Företaget har ett 60-tal patent inom 13 patentområden. Mer information finns på www.probi.se

Probis forsknings- och utvecklingsområde är probiotika. Till skillnad från antibiotika som bekämpar bakterier i kroppen så ökar och stärker probiotika den mikrobiella balansen i tarmen. Vårt företagsnamn, Probi, kommer från det probiotiska konceptet. Studier visar att 30 till 40 procent av befolkningen i Sverige, Tyskland och Spanien har problem med magen till och från. Oro, stress, medicinering och felaktig föda är ofta orsaken till dessa tarmstörningar. Målet för Probis forskning är att fastställa effekter som är relaterade till tarmen och tarmbesvär. Livsmedel, djurfoder och medicin är Probis tre kärnområden och Probi arbetar med forskare inom flera dicipliner: kirurgi, immunologi, livsmedelsteknologi och mikrobiologi.